Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdsredskap  (läst 2931 gånger)

Deliria

• Gäst
Trädgårdsredskap
« skrivet: 21 maj-07 kl 18:04 »
Jag undrar om ni har tips på var man kan få tag på begagnade trädgårdsredskap? Jag har precis fått tag på en odlingslott, men tydligen finns det väldigt få gemensamma redskap, och jag har ingenting, inte ens en spade.

Undrar också om någon kan tipsa om en bra "basuppsättning" av saker som är bra att ha. Vad kan man vara utan, och vad måste man ha?  ???

manna

• -
Re:Trädgårdsredskap
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 20:45 »
Spade (spetsig och tvär), grep, kratta, räfsa, sekatör, grensax och -såg, skyffeljärn, handredskap för rabattfix och plantskötsel, trädgårdskniv, häcksax, samt skyffel. En mindre rullebör kan oxå vara bra att ha, lixom grovt snöre, kompostgaller och en vattenkanna/slang med stril. Fast mängd och typ av redskap styrs förstås av vad du tänker odla.

Redskap kan du ofta hitta på loppisar eller på radannonser. Slipa och olja trädetaljer, så slipper du spinkor i händerna.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eulalia

• Gäst
Re:Trädgårdsredskap
« Svar #2 skrivet: 21 maj-07 kl 23:53 »
b
....8<.....

Redskap kan du ofta hitta på loppisar eller på radannonser. Slipa och olja trädetaljer, så slipper du spinkor i händerna.

ugh!spinkor?! det heter faktiskt s p e t o r det trodde jag varenda smålänning, skåning & bleking visste om  ;D
För övrigt kan jag i egenskap av nybliven odlare skriva under på den listan.

Jag har samma utgångspunkt som du Deliria: nybliven lottägare utan redskap.
Mesta av ogräset har jag rensat med handverktyg. Fick jag ett gammalt grep som höll i 2 dygn...men det var favoritverktyg så länge det höll!
Grep, jag behöver ett otrasigt grep!

Det är inte så himla lätt att hitta begagnade redskap...borde finnas fler än vad ivarjefall jag lyckats hitta än så länge..
Kompostgaller var det första jag fixade till min lott. Hittade den helt praktiskt placerad,  i koloniområdets skräphög  ;D
I samma skräphög hittade jag flera meter slang (i ett stycke) och ett antal kopplingar. Samt diverse plankor, och en snygg redskapslåda utan botten och lock....lätt att fixa, huvudsaken är att man kan lägga alla fynden i en prydlig hög inuti.

« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 23:56 av Eulalia »

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser