Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglar  (läst 1150 gånger)

Prillis

• Västergötland
Mördarsniglar
« skrivet: 29 aug-20 kl 10:20 »
Är det någon dom tror eller vet att sniglarna kommit med köpt planteringsjord i säck?
Vi bor mitt i skogen och har aldrig haft några mördarsniglar, men i år har dom kommit. Runt en av pallkrage, den enda som vi har hällt planteringsjord i.
Det är på baksidan av huset så vägen är på andra sidan huset.
Vi har inte köpt några plantor utan drivit upp allt själva så dom kan inte ha kommit på så vis.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mördarsniglar
« Svar #1 skrivet: 29 aug-20 kl 10:54 »
Samma erfarenhet här. Köpt jord, snart efter hade vi mördarsniglar och främst kring där vi använt den köpta jorden. Nu är de överallt, även kilometrar från vårt hus så det kan vara fel för alla kan inte ha kommit från oss.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

masa

• -
« Svar #2 skrivet: 31 aug-20 kl 22:23 »
Dom kommer till slut, vad man än gör. Så länge man inte har sniglarna, har man kanske inte så bra koll på hur nära dom finns. Vi hade mördarsniglarna på andra sidan en ganska livligt trafikerad väg i flera år, och vi visste att snart skulle även vi ha dem. Det var 14 år sedan. Alla våra vänner, varav flera bor verkligen mitt i skogen, har fått in mördarsniglarna i sina trädgårdar. Det gäller att lära sig leva med otyget. Vi har klippt ihjäl några hundratusen mördarsniglar under årens lopp, och det har haft effekt. Numera anser vi att den inhemska åkersnigeln är väl så stor plåga som sin spanska kusin.

Prillis

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-20 kl 07:41 »
Åkersniglar är också ett otyg, men dom äter hönsen upp när dom hittar dom.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-20 kl 09:04 »
De bruna verkar även kunna följa med slaget gräs som transporterats för mat till häst, i det här fallet. Så fick mina föräldrar dem av grannen en kilometer in i granskogen...

Har ni bara få så passa på nu att klippa så många ni kan hitta för att hålla nere antalet så länge ni kan. Kort gräsmatta gör det enklare att se dem, klipp ofta så kommer de fram och äter av gräsklippet. Ut och gå rundor med pannlampa fuktiga ljumma kvällar och nätter.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Prillis

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-20 kl 11:28 »
 I kollar varje kväll och morgon. Som mest en dag har vi hittat 8 stycken så än så länge är det få. Vi har inte få hit gräs eller ngt liknande. Det enda vi kan komma på är jordpåsen, och det är runt där vi hällde den som vi har hittat dom.

masa

• -
« Svar #6 skrivet: 01 sep-20 kl 15:23 »
Det första året med verklig invasion av mördarsniglar, 2007, kunde vi klippa 4000 sniglar på en dag. Det var inget märkvärdigt att klippa 1000 sniglar vid ett "jakttillfälle". Vi var ute på morgonen och kvällen, ibland även mitt i natten.

Årets sommar har varit den besvärligaste på många år, som mest har vi väl kommit upp i kanske 600 sniglar/dygn. Nu på eftersommaren blir det 50-100 varje kväll, morgonturen har vi börjat hoppa över.
Redan i slutet av april kunde jag ana hur sommaren skulle bli. På en liten yta där jag hade slängt lite ogräs klippte jag nästan 100 sniglar utan att behöva flytta mig ett enda steg.
Ett bra knep att locka fram mördarsniglar är att dra upp maskrosor och lägga på hög, när plantorna börjar vissna efter ett par dagar, väller sniglarna fram i stora skaror.

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 sep-20 kl 17:14 »
Måste bara berätta nåt häftigt. Vi har haft väldiga problem med mördarsniglar ända fram till 2018, då torkade de in.
Före det kunde jag plocka flera tusen varje runda ( morgon och kväll). Skitäckligt.
I år har det knappt varit några alls, sällan över 10 st. (Peppar peppar ta i trä, man ska kanske inte säga/ skriva ner det).

Någon sa att grodor är duktiga på att äta snigelägg och i år har vi jättemånga grodor överallt i alla storlekar. Kan det bero på detta så vill jag varmt rekommendera att ni fixar en liten plaskpöl, vår är verkligen inte stor. Om en så enkel åtgärd kan göra så mycket, så borde alla få chans att prova.

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 02 sep-20 kl 21:13 »
Jag tror det hände något med mördarsniglarna efter 2018. Plötsligt minskade antalet avsevärt, både kring sommarstugan i Skaraborg och här nere i södra Tyskland. Nu hoppas jag bara på att samma öde drabbar fästingarna, som ju är en plåga överallt. När jag var ute och cyklade i en skog såg jag f ö en skrämmande skylt om att "Lämna inte stigen, varning för fästingar". Kul.

Prillis

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 sep-20 kl 22:01 »
Grodor, paddor och ödlor har vi gott om så då hoppas vi att dom äter många snigelägg.

Znibban

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 sep-20 kl 08:40 »
Grodor, paddor och ödlor har vi gott om så då hoppas vi att dom äter många snigelägg.

Du kan väl hålla oss uppdaterade, det hade varit kul att få det bekräftat

Prillis

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 sep-20 kl 09:14 »
Det är klart att jag skriver hur det går.
Nu sprätter hönorna runt i landen så det kanske ryker en del snigelägg där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser