Ollonbolle kläckte i en annan tråd en idé jag tycker är helt lysande:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=55;action=display;threadid=15536Det handlade om att förse en vanlig personbil med ett elektriskt hjälpaggregat/påhängsmotor via ett femte hjul baktill. Ett sådant system borde faktiskt ha stor kommersiell potential, för det krävs inga fler miljö- och naturresurser i tillverkningen än det nödvändigaste kring batterier och drivmotor. Detta måste vara betydligt billigare och miljövänligare än att skrota gamla fungerande bilar och bränna en massa s.k. "grå energi" på att tillverka nya hybrider från scratch.
Jag har själv länge varit inne på att bygga ett drivaggregat i en särksild släpkärra. Främst har det handlat om ett sätt att driva en vanlig lite större bensinbil med skattefri diesel genom att maskera dieselmotorn i något som ser ut som ett kompressoraggregat bör bergsborrning. Men att köra med släpkärra är varken kul i stadstrafik eller på landsväg. -Parkeringsproblem och max 80km/h.
Dessutom blir kärran omöjlig att besiktiga med alla väsentliga delar på plats. Det kommer således handla om ett "svartbygge".
Säg i stället att man "lastar" en pickup med en låda innehållande
någon form av motor och att en del av "lasten" råkar sticka ut bakåt, självklart med tillhörande varningsflagga. Att då den utstickande delen råkar ha ett hjul som kan höjas och sänkas gör knappast att det blir en släpkärra eller annat eget fordon.
Överfört till verkligt miljötänk vore det mycket intressant med ett hybridaggregat innehållande NiMh-ackumulatorer och en reversibel elmotor. (blybatterier kan inte användas för regenerativ bromsning, därav valet av batterityp) I stadstrafik och låga hastigheter drivs bilen via det elektriska extrahjulet och vid bromsning återförs en del av rörelseenergin via samma hjul. I högre hastigheter drivs bilen
som vanligt med sin förbränningsmotor samtidigt som elmotorn jobbar på som generator och laddar tillbaka underskottet.
-Helt genialiskt Ollonbolle!!!
Men rent krasst, vad säger lagen och alla snåriga regler? Vad skulle ett sådant aggregat klassas som? Det är omöjligt en släpkärra men tveksamt om det kan kallas "last" när det deltar aktivt i bilens framdrivning. Är aggregatet fast monterat krävs säkerligen en omtypning av bilen men om det sitter fast med spännband och på dragkrok är frågan vad det egentligen är?

Jag ska försöka gräva i regelverken för jag är väldigt intresserad av ett svar. För min del handlar det då inte om ett el-aggregat då jag främst kör längre sträckor på landsväg, utan om dieseldrivet.
Bilen som ska få "påhängsmotorn" är en s.k. volvovalp, en 903:a, en
40 år gammal militär terrängbil på 1900kg. Den dricker 1,25 milen i 80 knyck med en B18-motor ylandes i 4000rpm. Att byta originalmotorn till en befintlig turbodiesel vore klokt men innebär stora ändringar i det trånga motorrummet och ännu värre ombyggnader kring växellådor och kardanaxlar.
Tanken är nu att hela den kompletta framdelen av en dieselcittra
ska bli ett påskjutsaggregat som hänger stadigt i gångjärn på bilens rambalkar. -Alltså närmare och stadigare än på dragkroken men ändå enkelt att koppla loss med sprintar. För att göra manövreringen enklare gör jag påskjutsaggregatet höj- och sänkbart via hydraulik och låter dieseln alltid ha högsta växeln ilagd.
Jag kör således stadstrafiken på original bensinmotor och sänker ner dieselaggregatet när jag kommit upp i landsvägsfart.
I stället för att slira på en koppling slirar jag med drivhjulen!

Kylsystemen kopplas ihop för att hålla båda motorerna och kupén varma oavset vilken motor jag kör med. Vacuumledningen till bromsservot kopplas också in till båda motorerna. (dieseln har en liten luftpump för detta) Det behövs också några kablar för manövrering och instrument samt någon form av elektrisk styrning av dieselmotorns gaspådrag. Allt detta ska ha snabbkopplingar så att påskjutsaggregatet kan kopplas loss nästan lika enkelt som en släpkärra.
Jag kommer garanterat att befinna mig i lagens gråzon men tänker nyttja det faktum att polisen sällan är så kunnig på specialare och att militärfordon kan ha märklig utrustning. -Till dessa bilar finns exempelvis en terränggående släpvagn med drivning via ett kraftuttag! Med motorn i en kantig grönmålad plåtlåda kan det kanske gå att komma undan genom att kalla det för ett elverk.
Bilen blir visserligen en meter längre men jämfört med att köra omkring med vanlig släpkärra blir detta underbart!
Med påskjutsmotorn nedhissad förlänger man dessutom bilens korta hjulbas och borde få en väldigt fin stabilitet i högre hastigheter
Med lite mer arbete kan man komplettera påskjutsaggregatet med kopplings- och växelmanövrering och på så vis få en fullständigt tvåmotorig bil som blir extremt driftsäker. Vill man vara helt säker på att komma fram är de enda reservdelar man sedan behöver bromsdetaljer och hjullager!
Med tillräckligt kraftig hydraulik till hissningen av extramotorn kan man vid fickparkering kompensera den ökade längden med att lyfta bilens egna bakhjul i luften och använda påskjutsaggregatets styrsnäcka för att vrida även de bakersta hjulen.
Även om drivkraften i mitt projekt inte är maximal miljövänlighet blir det ändå vinster. Bilen behöver jag i vilket fall som helst och cittraframdelen har jag redan. Jag sparar maximalt med fossila bränslen men sprider inte dieselpartiklarna inne i städerna.
Nå, vad säger kritikerna och de andra galna uppfinnarna i forumet?