Det där om att minska laddningsströmmen över en viss laddningsnivå adderar ytterligare drifttid på elverket, vilket så klart ökar utmaningen att uppnå bra verkningsgrad i detta. Generatorns förluster verkar ju s.a.s. i rätt riktning här, d.v.s. förlusterna minskar med magnetiseringsströmmen. Förbränningsmotorn är det dessvärre precis motsatt med.
De batterier jag fått tag på ska alltså inte tvingas på mer än 20A när de börjar bli hyfsat laddade, och aldrig mer än 40-50A.
Säg att jag kopplar dem till 24V/200Ah och laddar max 50A med en bussgenerator. Vid den strömmen bör verkningsgraden i generatorn vara hyfsad. 50A x 30V = 1500W maximal inmatad laddningseffekt. Om generatorn har så låg verkningsgrad som 50% (ej sannolikt vid denna låga belastning) behövs alltså 3kW från förbränningsmotorn. Detta känns som storlek och resurser hos ett tämligen normalt portabelt elverk.
Likriktarförlusterna i en generator ökar brutalt när systemspänningen går ner, vilket nog är främsta anledningen att satsa på 24V i stället för 12V. Tillgång och priser på utrustning talar dock för 12V. Kan det vara så att även kopparförlusterna blir större vid 12V än vid 24? Det bör gå att hitta begagnade lastbils- eller truckladdare för 230V med ungefär dessa prestanda, så frågan är om "omvägen" över 230V kan bli en effektivare lösning i slutänden, när det nu verkar svårt att få till en effektiv generator för direkt batteriladdning?
Få se nu... Mer grovmatematik:
Säg att batteribanken driver ett vanligt hushållskylskåp och en frysbox via en inverter. Det kan i runda slängar röra sig om ett genomsnittligt effektbehov på 100W. Det behövs en kraftig inverter för att klara kompressorernas startströmmar, men vid drift blir belastningen låg och verkningsgraden i invertern säkert uppemot 90%. Tomgångsförlusten i en sinus-inverter är dock otrevligt hög, säkert 10-20W. Så säg att den kontinuerliga snitteffekten från batterierna ligger på 150W. Detta blir 3,6kWh under ett dygn. Om denna energi ska återföras med ett elverk och maximal laddningseffekt för batteriernas skull är 1500W enligt ovan, behöver elverket vara igång säkerligen tre timmar eller mer per dygn. Har jag inte slarvräknat fullständigt snett har mina batterier (2st 12V/200Ah) en maximal teoretisk kapacitet på 4,8 kWh, och ska man inte vara allt för elak mot dem får man nöja sig med hälften av det uttaget. Detta innebär att min batteribank förmodligen inte räcker till om elverket bara startas en gång per dygn. Möjligen att batterierna kan klara jobbet om elverkets drifttid är flera timmar och det då finns ett överskott på el som kan driva kyl och frys medan laddningen pågår. Det finns också god potential till förbättring genom att t.ex. placera kyl och frys kallt, samt modifiera dem så att deras termostater styr var sin inverter till/från vid behov, i stället för att ha en gemensam inverter som är igång dygnet runt.
Om nu elverket måste vara igång flera timmar per dygn, lågvoltsgeneratorer för direktladdning av batteribanken är svåra att få till med bra verkningsgrad, och maximal laddström inte är högre än att det kan bli försvarbart att gå omvägen över 230V, finns möjligheten att eliminera förlusterna i 12/24V -> 230V sinus-invertrar under tiden elverket är igång, genom att driva kylskåp och frysbox direkt från elverkets 230V samtidigt som batterierna laddas.
Någon liter bensin per timme tycks vara ganska normalt för elverk i den storleksklass jag fått fram här, så 50-100 kr/dygn i bränslekostnad är nog inte att förvånas över. Med dieseldrivet elverk och motor av bra kvalitet bör det gå att trimma ner en bit av driftkostnaden, och om spillvärme från elverk, laddare och invertrar kan tas tillvara för uppvärmning får det ett stort värde i sig vintertid då solceller inte ger så mycket.
Det ser ut som att jag är på väg att "uppfinna" ett helt ok nödsystem för strömavbrott under några dygn, men är långt ifrån en hållbar off-grid-lösning. Naturligtvis förbättras situationen betydligt av att komplettera anläggningen med solceller. Dessa levererar blygsam energi vintertid, men då är också elbehovet till kyl och frys betydligt mindre. Detta är dock utanför trådens ämne.
Om målet är att leva off-grid permanent av rent ekonomiska skäl, utan att ta hänsyn till den bekvämlighet och trygghet det innebär att vara ansluten till elnätet är en bränslekostnad på ca 2000 kr/månad ändå inte så himla illa, så är man villig att ändra livsstil ganska radikalt behövs kanske inte så stora investeringar i alternativ energiteknik, om man vill behålla moderniteter som kyl och frys, och pumpa vatten, tända lampor m.m. ibland.