Tack för svar! (ursäkta mina enkla frågor - har aldrig "skruvat" i ett urverk)
Ska fundera om jag känner någon med så stor ultaljudstvätt...
Men stoppas hela verket ned i t.ex. bensin?
Kan det fungera med "gammal" bensin som kanske tappat funktion som bensin?
Kanske lacknafta är bättre och lite fetare?
Hur länge bör det ligga i "tvätten" (ett dygn eller två eller...)
Behöver inte verket oljas in efter någon av ovanstående behandlingar?
Kan inte se att det finns "ludd" som du beskriver. Har dock inte kollat i alla "vrår"
![Wink ;)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/wink.gif)
"
Pilla ren varje axeltapp" bör något slipmedel (autosol / svinto / slipduk / eller ...) användas eller räcker det att torka med trasa? (kommer förmodligen inte att se någon skillnad med ögat)
"
tunn, ren mineralolja" Fungerar symaskinsolja eller är det någon annan olja som är bättre?
"
lägga i varje smörjställe" Jag tolkar det som varje axeltapp. Hur vet man att oljan trängt in? Bör överflödig olja torkas bort?
"
plocka isär urverket" (har jobbat lite med kameraobjektiv - inte helt enkelt alla gånger)
Detta låter lite spännande? (vilka risker finns? eller är det bara att hålla ordning på delarna?)
Hur vet jag att alla drev kommer i samma kugg? (bör man försöka märka varje drev på något sätt? - inte kul om t.ex. slaget blir fel...)
Tror att det finns en fjäder i ett stort kugghjul - finns det någon risk att något "sprätter iväg"?
Om det inte går som planerat, är inget "förlorat" (det är inget större värde i klockan som sådan - eftersom den inte fungerar)
Men det skulle ändå vara kul om den började fungera.