Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselvatten på färsk hönsgödsel?  (läst 8499 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Gödselvatten på färsk hönsgödsel?
« skrivet: 18 maj-11 kl 08:26 »
Hönsgödsel ska ju helst brinna innan man använder det som gödsel men om man vill göra gödselvatten. Kan man använda färsk spillning då?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Lycka

• Ångermanland
SV: Gödselvatten på färsk hönsgödsel?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 08:35 »
Du kan blanda en dl  hönsgödsel med 10 l vatten.
Låt stå flera timmar innan du använder det.
Hönsgödsel är starkt.
« Senast ändrad: 18 maj-11 kl 08:42 av Lycka »
Hedemorahöns

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 13:10 »
Som jag förstår det gäller samma princip för gödselvatten som för fast gödsel vad gäller brunnet/färskt. Det finns vissa avigsidor med färskt. Men jag använder sällan gödselvatten och har aldrig använt färsk gödsel till det. I o f s har jag använt köpt torkad gödsel. Jag vet inte om den var brunnen innan den torkades. Jag vet inte heller hur torkningen inverkade. Men det funkade, till gödselvatten till plantor.
« Senast ändrad: 18 maj-11 kl 13:13 av Anders Skarlind »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 13:15 »
Nyfiken hur gödslar du ?
Gräsklipp eller ?
Hedemorahöns

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 13:34 »
Nyfiken hur gödslar du ?
Gräsklipp eller ?

Kompost mest, gjord på gödsel, köksavfall och trädgårdsavfall. Dessutom marktäckning med diverse strån och blad, vad som finns tillgängligt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 20 maj-11 kl 20:15 »
har mycket att lära
Hedemorahöns

Aina

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-20 kl 17:09 »
Det sägs att man inte ska gödsla med färsk hönsskit, men i mina hönors utegård växer alla buskar så nätet bågnar!!

Carolus

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 jun-20 kl 19:29 »
Det gör det nog också i de flesta hönsgårdar.

Men det som växer är inte kålrötter eller gul lök  :)

Lysew Foto

« Svar #8 skrivet: 19 jun-20 kl 16:26 »
Jag brukar lägga kanske en halvliter färsk hönsgödsel i en 20-litersdunk och sedan fylla på vatten. Sedan låter jag det stå, skakar lite ibland. Efter ett par dagar blandar jag gödselvattnet med vankigt vatten i en vattenkannan och vattnar.
Jag har aldrig fått så fina skördar som nu.

Jag är dock försiktig och vattnar inte på bladen, utan på marken istället.

Lycka till!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 jun-20 kl 20:10 »
jag la hönsgödsel i en hink och fyllde på vatten.. Sen hällde jag en skvätt från hinken i vattenkannan varje gång jag vattnade mina kål och tomatplantor förra året. Hinken med gödsel fylldes på med en skvätt vatten varje gång jag tullade på dem... Det fungerade bra...
Fjäderfän och kaniner

Lysew Foto

« Svar #10 skrivet: 19 jun-20 kl 22:33 »
jag la hönsgödsel i en hink och fyllde på vatten.. Sen hällde jag en skvätt från hinken i vattenkannan varje gång jag vattnade mina kål och tomatplantor förra året. Hinken med gödsel fylldes på med en skvätt vatten varje gång jag tullade på dem... Det fungerade bra...

Det har jag också testat, och jag håller med om att det funkar 😁 Det går ju lika bra att göra så med annat, till exempel nässelvatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser