Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vara självförjande som vegan i Sverige  (läst 11614 gånger)

Vasa

• -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #100 skrivet: 06 sep-20 kl 19:33 »
Om ett pandemi skulle bryta ut, exempelvis något mycket värre än galna ko-sjukan eller nåt i stil med det och om alla boskap/alla typer av husdjur dog pga det eller blev obrukbar på nåt sätt, då skulle alla som odlar olika ätbara växter förmodligen klara sig ett bra tag framöver tack vare sina odlingar. Och alla skulle också per automatiskt blir veganer, dock inte hardcore extremist veganer men till ett relativt högt nivå lär man ju blir det oavsett om man vill eller ej.

När man tittar på sina odlingar om man kan se ett rikt vinter skafferi i den och om man har tillräckligt mycket kunskap och utrustning för att förädla dem på rätt sätt och sedan om man har bra inomhus odlingsmöjligheter i form av växthus/orangeri för året runt odling och sist inte minst om man kan laga goda vegetariska rätter med bra variation utan att bruka olika svårodlade kryddor och dylikt, tror jag att det är möjligt även i Sverige för att vara självförsörjande på ca 70-80% av sin mat.

Jag tror att det är ganska svårt och nästan lönnlöst att försöka vara 100% självförsörjande men jag tror också på att ingenting är omöjligt.                     

Carolus

• Skåne
« Svar #101 skrivet: 07 sep-20 kl 02:32 »
Det kan i vissa fall vara svårt med serotoninnivåerna för en del veganer...

Förstår inte vem som avses.

Håller annars med Grow2Tall, ensidiga debatt inlägg som mycket verkar vara manliga 50+ forummedlemmar som söker ömsesidig bekräftelse för sin generations rätt oflexibla attityd till andra åldersgruppers ställningstaganden vad beträffar deras val av diet och tillhörande värdegrund.

Den enda veganen som varit i tråden har gett upp för längesedan.

Det finns nog fler veganer på forumet än den som gett upp, men jag förstår om de inte orkar engagera sig. Veganer får ofta stå ut med att i alla sociala sammanhang (arbetsplatser, bjudningar e t c) få sin livshållning ifrågasatt och nedklassad, medans kött-kalas-mans-divisionen aldrig behöver 'förklara sig'.

Jag passar på att anmäla mig själv för granskning och raderande av detta inlägg för att det irrelevant för trådens innehåll.

Går till avdelningen för Forumets innehåll med en ny tråd där jag föreslår att den här tråden skall stängas då dess innehåll har gått in i en riktning där man på ett indirekt sätt ägnar sig åt påhopp på en stor grupp personer i dagens samhälle.

Ps. Är själv 60+ och man, och är inte vegan/vegetarian.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #102 skrivet: 07 sep-20 kl 08:59 »

Håller annars med Grow2Tall, ensidiga debatt inlägg som mycket verkar vara manliga 50+ forummedlemmar som söker ömsesidig bekräftelse för sin generations rätt oflexibla attityd till andra åldersgruppers ställningstaganden vad beträffar deras val av diet och tillhörande värdegrund.

Det finns nog fler veganer på forumet än den som gett upp, men jag förstår om de inte orkar engagera sig. Veganer får ofta stå ut med att i alla sociala sammanhang (arbetsplatser, bjudningar e t c) få sin livshållning ifrågasatt och nedklassad, medans kött-kalas-mans-divisionen aldrig behöver 'förklara sig'.

Jag passar på att anmäla mig själv för granskning och raderande av detta inlägg för att det irrelevant för trådens innehåll.

Går till avdelningen för Forumets innehåll med en ny tråd där jag föreslår att den här tråden skall stängas då dess innehåll har gått in i en riktning där man på ett indirekt sätt ägnar sig åt påhopp på en stor grupp personer i dagens samhälle.

För att säga det rakt ut så har den du håller med haft sådana här starka reaktioner förut, för att någon dag senare kommit till klarhet med att han övertolkat diskussionen och mer sansat varit med i fortsättningen.

Jag tycker att du för allvarligt klumpar ihop olika människor, vare sig det är köttätande vita män eller veganer. Jag har som tidigare sagts svårt med en entydig definition på en vegan eftersom det inte bara är en kostfråga, utan också en livsåskådning, och folk som räknar sig som veganer är olika mycket "troende". Om man jämför med religionen så är jag enligt ett sätt att se det kristen eftersom jag lever i ett kristet land och av bara farten efter "kristna" värderingar. Men jag känner inte att jag tillhör samma klubb som de bokstavstrogna.

När det gäller att köttätare inte får förklara sig eller blir ifrågasatta, så har du bara inte rört dig i sådana konstellationer av människor.

Själv tycker jag att veganernas grundinställning är bra, men blir provocerad av den falangen som tror att de är så mycket djurvänligare för att de inte äter djur. Men det brukar inte vara för att de funnit veganismen, de kunde lika gärna fastnat för någon annan käpphäst. Kanske stenålderskost...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #103 skrivet: 07 sep-20 kl 12:06 »

Du har precis som den du håller med målat in dig i ett hörn där du angriper en specifik grupp av människor för deras åsikt i en fråga.

Och med ditt inlägg steg välvilligheten med hur mycket?

Detta inlägget är åter igen högst aktuellt.
För hur ska man lyckas få förståelse när man angriper?

Jag har haft min skeptiska syn på de flesta vegetarianer och veganer hela mitt liv, och var gång deras filosofi basuneras ut som den enda rätta, kloka osv blir jag misstänksam.
Och när det är ett direkt aggressivt basunerande så blir jag mest irriterad.
Och få förståelse hos en irriterad människa är enormt svårt.

Och!
Jag är övertygad att det är enormt svårt, nära på omöjligt att leva som självhushållande vegan om man sa,tidigt måste jobba för pengar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #104 skrivet: 07 sep-20 kl 15:47 »
Det kan i vissa fall vara svårt med serotoninnivåerna för en del veganer...

;D ;D ;D ;D ;D

Intressant att bli hopklumpad med vita 50+are förresten.  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #105 skrivet: 07 sep-20 kl 17:33 »
Jag är allätare i rakt nedstigande led från våra förfäder som var jägare och samlare.
För mig verkar veganism påminna om någon slags religiös rörelse. Kanske lite åt en modetrend.
De veganer jag mött nämner ofta livsmedel som inte kan odlas framgångsrikt i dessa karga trakter.
Blandkost är min melodi. Nykokt färskpotatis med en klick nykärnat smör eller vårens första gädda med klippt gräslök mmm....

Carolus

• Skåne
« Svar #106 skrivet: 07 sep-20 kl 18:00 »
Själv är bäste dräng, Skogsvilde,Thomas_, Tiomilaskogen ....

Varför startar ni inte en egen tråd, som skulle kunna ha titeln "Veganism -  en ohållbar livshållning"

Ingen av er verkar ju ha någon erfarenhet av vegansk självhushållning. Argumenten som ni framför mot vegansk självhushållning siktar inte in sig på det utan är istället generella och känslomässiga angrepp på veganism som helhet.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #107 skrivet: 07 sep-20 kl 19:16 »

Varför startar ni inte en egen tråd, som skulle kunna ha titeln "Veganism -  en ohållbar livshållning"

Ingen av er verkar ju ha någon erfarenhet av vegansk självhushållning. Argumenten som ni framför mot vegansk självhushållning siktar inte in sig på det utan är istället generella och känslomässiga angrepp på veganism som helhet.

Varför startar du inte en tråd om det om du önskar en sådan?

Att man inte har erfarenhet av en företeelse innebär det absolut inte att man kan ha funderat igenom förutsättningarna och problematiken med det.
Jag har absolut inga problem med veganer och andra som har idéer kring vad dom ska äta, men jag förstår inte alltid deras val.
Jag kan förstå bitarna med slakt och hur man håller djur i stordriftsverksamheter men inte när det gäller kött som betat utanför köksfönstret och blivit slaktade på logbacken.
Kan kan även förstå att det är svårt att själv slakta, det är ingen uppgift som är behaglig alls.

Men det handlade inte tråden om utan det handlade om att vara självförsörjande som vegan i Sverige.
Och visst kan man nog vara det.
Men det blir ett ganska krasst utbud på mat och framförallt protein enligt vad jag förstår det.
En hel del fett är besvärligt och tidsödande att få till.
Man måste vara väldigt duktig att ta hand om och skapa bra förvaringsmöjligheter.
Man måste även planera för allt som odlingen kan råka ut för.
     Missväxt, insekter, vilda djur som äter och födosöker osv osv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

• Västerbotten
« Svar #108 skrivet: 07 sep-20 kl 19:35 »
Sjogsvilde: "Men det blir ett ganska krasst utbud på mat och framförallt protein enligt vad jag förstår det.
En hel del fett är besvärligt och tidsödande att få till.
Man måste vara väldigt duktig att ta hand om och skapa bra förvaringsmöjligheter.
Man måste även planera för allt som odlingen kan råka ut för.
     Missväxt, insekter, vilda djur som äter och födosöker osv osv."

Men då kanske hjälpa de som vill vara självförsörjande veganer istället för att klanka ner på hur omöjligt och idiotiskt det är?
Skriver jag en fråga om hur jag ska byta hjullager på en Saab 99 så vill jag ju förmodligen veta hur jag byter hjullager inte hur jävla dum jag är som har en Saab 99 och hur svårt eller nästintill omöjligt det är, och framförallt då inte av någon som inte har erfarenhet av att skruva i bilar, men kanske sett youtube klipp eller läst om det. Visst skulle ingen svara på min fråga kanske det är bättre än inget men så var ju nu inte fallet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #109 skrivet: 07 sep-20 kl 20:29 »

Varför skulle jag det? Jag tror inte veganism, om man inte drar den till sin spets förstås, är ohållbar där jag bor. Och bara för att jag vill ha kött och grädde till min potatis så betyder det ju inte att jag saknar erfarenhet av potatis. Människan klarar att leva på väldigt olika kost, och det är intressant att diskutera kring det och få ta del av andras tankar.

Jag ser ingen glädje i att leta upp någon extremvegan och försöka bevisa att det är omöjligt att ta del av vårt samhälle utan att bli del i utnyttjande av djur. Den stora delen veganer är inte som dem, men kommer givetvis att bli uppretade och tro att jag klankar ner på hela idén.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #110 skrivet: 07 sep-20 kl 20:58 »
Nu låser jag den här tråden. Frågan handlade från början om odling och det är odling som kan diskuteras på den här tavlan. Det har även blivit en del påhopp/svordomar som inte hör hit. Vill ni prata om veganer i allmänhet och inte om det som en vegan kan odla, kanske en tavla under "allmänt" kan passa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser