Ursprungligen har nog maskinen haft rundremmar av läder. Idag använder man lämpligen rundremmar av t ex polyuretan (samma sort som brukar sitta i moderna ventilationsaggregat med värmeåtervinning, för att dra runt värmeväxlarrotorn), de kan köpas som metervara, man kapar till rätt längd och skarvar dem på det sätt som remtillverkaren rekommenderar. Vissa av dem är ihåliga och då kan man skarva med nån slags metallstift med hullingar, andra får man limma ihop med cyanoakrylat eller smälta ihop. Se bara till att köpa remmar med en diameter som passar till spåren i remskivorna.
Beträffande smörjning så är det nog numera knappast tal om att använda något annat än en tunn mineralolja, dvs det som säljs i små flaskor som symaskinsolja. Har man ändå någon tunn mineralolja för andra ändamål hemma (exempelvis VG32 hydraulolja eller SAE 5W som används till stötdämpare på cross-mc mm), så går den bra att använda.
På en så gammal maskin, som kanske har använts på den tiden vegetabiliska eller s k kompounderade oljor förekom, kan det dock finnas risk att lager mm har beckat ihop av gamla oxiderade oljerester. Har man tur, och lagringarna fortfarande går att rubba, så kan man tvätta ur genom att "smörja" med t ex lysfotogen eller lacknafta och låta maskinen gå tom ett tag, smörja på med mer av lösningsmedlet osv tills det som rinner ut ur lagren ser rent ut och allt går lätt. Därefter torkar man av överskottet och smörjer med mineralolja.
Är den än värre hopbeckad, måste man kanske plocka isär för att rengöra lagringarna.