Jag har på sista tiden studerat en del gamla servicemeddelanden från biltillverkare och underleverantörer, och av dem framgår en del information om historiken bakom tillsats av alkoholer i bensin som jag inte hade riktigt klart för mig förut.
I dåvarande Västtyskland hade man ganska stora tillsatser av olika alkoholer i bensin på 80-talet. Främst metanol men även t ex etanol och isopropanol kunde förekomma. Det var tydligen inte reglerat från några myndigheter hur mycket som fick blandas i men en uppgift i ett servicemeddelande från Bosch talar om i genomsnitt 8 % av diverse alkoholer i bensinen omkring år 1981-82. Anledningen till alkoholtillsatserna var att hålla upp oktantalet men ändå hålla blytillsatsen inom lagliga gränser, raffinaderierna klarade på den tiden inte av att tillverka högoktanig blyfri eller lågblyad bensin, i synnerhet inte av den dåliga råolja som fanns tillgänglig efter den "lilla oljekrisen" 1981.
I USA lagstadgades om s k oxygenated fuels från och med sommaren 1990. Därefter blev det 10 % inblandning av etanol eller 15 % MTBE i all bensin som såldes där. Eventuellt provade man med inblandning av metanol istället för etanol i mitten av 90-talet. På senare år har tydligen MTBE förbjudits i USA så det är bara etanol som tillsätts nuförtiden. Enligt en sentida uppgift från en svenskamerikan på ett annat forum, är etanolinblandningen i bensinen därborta numera omkring 15 %, men större mackar har ofta en pump med etanolfri bensin, som dock är lågoktanig och betydligt dyrare än den vanliga.
I båda fallen framgår av servicemeddelandena att inblandningen av olika alkoholer kunde ställa till med en del driftstörningar, framför allt då dålig körbarhet med halvvarm motor. I de flesta fall skylldes det på sotavlagringar i insugningsrör och på insugningsventiler, poröst sot kunde binda bränsle vid acceleration så att accelerationsanrikningen inte räckte till. Botemedel var sotning av motorn, tydligen förekom det metoder med skonsam blästring med krossat nötskal eller liknande som kunde göras utan att riva toppen, man behövde bara ta loss insugningsröret. I ett servicemeddelande från Volvo i början av 90-talet för USA-marknaden rekommenderades kunderna att prova att tanka hos en annan mackkedja om man fick upprepade problem, tydligen sotade vissa bensinmärken mer än andra.
Bosch skrev i några servicemeddelanden om varmstartproblem på bilar med mekanisk insprutning K-jetronic, pga ångbildning i spridarna. Man rekommenderade inmontering av en termostatstyrd elfläkt för att kyla spridarna efter avstängning. En sådan anordning fanns faktiskt fabriksmonterad på vissa dyra Audi med 5-cylindrig motor under några år på 80-talet. Det kan ha varit av liknande skäl som en del Citroën och Peugeot med elektroniskt styrd förgasare återkallades för montering av en "förgasarkylfläkt" omkring 1989.
En del Volvo med elektronisk insprutning från ca 1985-87 fick problem med tjuvstopp direkt efter kallstart i USA. Där tog man fram en anordning för att "lura" insprutningssystemet till att motorn var kallare än den verkligen var vid start. Lite senare gjordes istället en ändring i styrsystemets programvara, med samma resultat.