Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såtips friland  (läst 1405 gånger)

Anders Plogen

• -
såtips friland
« skrivet: 26 maj-07 kl 22:36 »

Fick en sån bra idé i landet härom dagen så jag tänkte bara dela med mig...

När jag sår brukar jag markera raderna med pinnar (antar att de flesta gör så). Tidigare har jag använt ett snöre som jag spänt upp för att markera raden. Men nu har jag klippt till ett resårband i lagom längd, med en ögla i var ände. Det går mycket snabbare och smidigare! Dessutom är det lätt gjort att markera raderna senare om man vill rensa innan något kommit upp. Ska göra några fler resårer som jag kan flytta runt.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:såtips friland
« Svar #1 skrivet: 01 jun-07 kl 12:47 »
Inte dumt med gummiband. Jag skall testa det nästa år för de långa raderna. Den optimala lösningen hade ju varit om man på något sätt kunde flytta raden/snöret utan att behöva gå till bägge ändarna för att flytta pinnen/snöret/gummibandet. men en en rad har ju alltid två ändar, precis som korven, så det är nog omöjligt.

Jag brukar annars använda en träribba om det inte är så långa rader. När jag sår sådant som tar tid på sig att komma upp brukar jag täcka med ljus sand. Då blir det lätt att se raderna och det som skall upp kommer lätt igenom sanden.  

A.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 jun-07 kl 21:01 »
Tack för att ni delar med er av så bra tips! Nästa år ska jag prova både tipset med gummiband och det med sanden.  :)
MVH Rosita zon 1

Anders Plogen

• -
« Svar #3 skrivet: 02 jun-07 kl 10:34 »
Den optimala lösningen hade ju varit om man på något sätt kunde flytta raden/snöret utan att behöva gå till bägge ändarna för att flytta pinnen/snöret/gummibandet. men en en rad har ju alltid två ändar, precis som korven, så det är nog omöjligt.

Jag använder mig av metoden: "hjälpsam 4-åring med vilja att vara nyttig". Det funkar bra. Hon tar sin uppgift på stort allvar; att flytta andra änden av snöret.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jun-07 kl 16:16 »
Jag använder mig av metoden: "hjälpsam 4-åring med vilja att vara nyttig". Det funkar bra. Hon tar sin uppgift på stort allvar; att flytta andra änden av snöret.

hehe...jag har uppgraderat till  "hjälpsam 6-åring med vilja att vara nyttig"  ;D
Men det krävs många pauser, lite fika och mycket lek för att få den här hjälpredan att funka bra..

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser