Hej!
Jag har en väldigt liten plätt som jag vill göra till en skogsträdgård i miniatyr.
Där växer en del redan som jag tänkte ta bort - magnolia, hänghassel, rhododendron, rosor.
Istället vill jag plantera bärbuskar, någon/några marktäckare och ett eller på sin höjd två träd, tex mandel och/eller någon sötrönn.
Ett problem är att det växer ett ogräs där som verkar vara parksallad. Jag har läst att den behöver täckas i minst två år för att man ska bli av med den.
* Kan jag plantera träd och buskar och täcka resten av marken. Tänker att parksalladen kanske får svårt att ta sig i skuggan under buskarna, särskilt om jag gräver bort och byter ut jorden där jag planterar buskar och träd först. Har någon några tips på täckmaterial som är billiga, hållbara, miljövänliga och helst inte plast? Gamla plyfa-skivor från byggen, är det något att sikta på? Tänker att kasserade skivor som använts vid gjutning tex borde gå att få tag i, men att rester av cement/betong kanske är oönskade...
* Om jag gör ovanstående, hjälper det att sätta en barriär mellan den nya jorden (runt plantorna) och den gamla jorden , som är täckt? På sikt tänkte jag försöka få till ett hinder mot parksalladen runt hela odlingsytan med hjälp av Uppländsk vallört (Bocking 14), men till en början tänkte jag mig någon form av plattor, typ skifferskivor eller nåt.
* Jag funderar också på om jag ska passa på att trycka in en massa organiskt material, muck, gödsel, gräsklipp, kvistar etc under täckmaterialet. tankar kring detta?
Alla tips, råd och funderingar mottages tacksamt!
Bonusfråga: De träd och buskar som jag vill ta bort är ganska stora (åtminstone 1,5-2 meter). Går det ändå att gräva upp dem utan att de dör? Jag vill inte ha dem, men någon annan kanske vill.