Nästa fråga. Hur länge ska jag låta bladen ligga i högar innan jag hänger dem på tork? Hur gröna/gula/bruna ska de vara när jag hänger upp dem?
Jag skulle inte låta de bladen som är på bilderna ligga på hög längre. Vissa blad går från grönt -> gult -> brunt jämnt över hela bladet, och på andra sker det fläckvis. Men det KAN vara så att de bruna fläckarna är begynnande förmultning. Jag tycker att det ser ut så - speciellt på andra bilden. Om fläckarna känns 'blöta' och bladet lätt går sönder där (alltså jättelätt att sticka igenom ett finger/penna), så kan det vara så. Obs, det är ingen fara om det inte blir mer än vad det är på bilderna, man kan ju rensa bort de bitarna om man är orolig. Men ska man göra snus så skulle jag inte vara så himla petig. Men låt det inte förmultnas mer.
Annars, rent generellt, så brukar jag hänga på tork när det bara är lite ljusgrönt längs mittnerven. Men det beror nog lite på vilken sort man har odlat, hur mycket näring man har gett, hur moget bladet varit vid skörd osv. Därtill kommer luftfuktighet och temperatur som påverkar hur snabbt bladet torkar och hur snabbt 'color curing' processen går. Många variabler är det.
Om det här är det första året, så KOMMER du att göra en del misstag, och du KOMMER att få kassera en del av skörden. Men nästa år så kan du bättre.