Var det 25 meter staket det handlade om?
Alltså under 10 stolpar, vara två (en i varje ände) antagligen är ändstolpar om man tänker sig ca 3 meter mellan stolparna.
5-8 liter trätjära kostar 500-800 kr
8 st 8 cm diameter tryckimpregnerade trästolpar kostar ca 70 kr styck = 560 kr
Om man måste tjära, och köpa tjäran, så kostar stolparna alltså lika mycket per styck som hemgjorda respektive köpta tryckimpregnerade.
Men, de hemtjärade kommer att få väldigt varierande kvalitet, alltså vissa blir inte bra. En tråkig situation är ju om ett par stolpar där tjäran inte trängde in rasar redan efter några år, och staketet lägger sig.
Gran är inte så bra som stolpar, det blir sällan tillräckligt bra när man försöker tjära själv, eller för den delen bränna spetsen. Har sett, och hjälpt till med flertalet försök, där folk byggt staket på hemgjorda granstolpar där man som "nybörjare" försökt impregnera själv, och det ser sällan prydligt ut efter några år.
De stängselbyggare som använt kluven ek, eller gallringsvirke från lärk, har hållit betydligt bättre.
Jag skulle använda den grövre granen som ved eller sälja den, och sätta tryckimpregnerat som stolpar, och använda barkade granslanor från första gallringen som längsgående. Blir ett snyggt och hållbart staket.
Ville jag ha med tjära i bilden, så skulle jag göra staketet, och vänta en säsong eller två och sedan måla hela staketet med roslagsmahogny