Hej!
Jag sliter mitt hår medans jag försöker förstå el. Spänning ström och effekt upp till 230-400 V 63A är OK.
Jag ska starta en anläggning som behöver 1200 kW. Med lågspänning krävs ... vadå? 1200kW=0,4kV x √3 x XA? 1732A
Då blir väll alternativet Högspänning. 10kV? 1200kW/10kV=120kW. 120kWx√3 = 208A Eller 20kV vilket ger 104A
Tänker jag rätt
Slit inte ditt hår, skallighet kommer inte att minska din börda!
Tja... Det är både matte och kunskap om regler och gränser. Uträkningen ser typ bra ut. Storheten ser rätt ut i vart fall.
Det du behöver är inkommande högspänning och sedan ett lågspänningsställverk med ett skensystem om 2000A så är du hemma. Enkelt inga problem. Allt du behöver är en massa pengar!
![Cheesy :D](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/cheesy.gif)
Gränsen på serviserna från de flesta nätägare är 6x250A = 1.500A. Då drar de in 6st 240mm2 AL. Då slipper du högspänningen, räcker med lågspänningsställverk och du kommer undan lite billigare!
Får man fråga vad du ska ha all ström till? Börjat bränna hemma i lite större skala?
Kan tilläggas att det är en del regler och krav vid bygge av dylika saker. Särskilt högspänningen om du tänkt dig ha transformatorn inne i en byggnad.