Avverkade granskog nära huset för fyra år sedan. Har låtit det ligga i träda sedan dess, med högt gräs, hallon och björksly som jag nu har röjt bort. Vill göra om detta till grönsaksodling (potatis, morötter, osv). Känns som dåliga förutsättningar, för humus är bara ca 15 cm, och det är rätt mycket sten och stora granrötter, plus att det är en sluttning. Men eftersom det ligger nära mitt hus vill jag ändå göra ett försök.
Ville kolla med er om min plan verkar vettig. Tänkte först ta bort stubbar och de allra största stenarna och jämna till marken någorlunda, så att det blir tre terrasser med horisontell mark, och avgränsa terrasserna med stenar. Sedan beställa ett antal lass jord, för att täcka marken med ca 30 cm jord.
Hoppas att 30 cm jord kommer att kväva befintliga rötter från björk, hallon och gräs. Eller vad tror ni, behöver jag riva ur dem först? I så fall ett enormt arbete.
Är det någon speciell jordkvalitet jag ska försöka få tag i? Vet inte vad som finns här i bygden, men antar att jord från något gammalt vetefält eller äng borde gå att hitta.
Jag värmer huset med ved, främst från gran och tall, och har en del aska sparad. Är askan bra att blanda med jorden?
Hälsningar, Björn, Värmland.