Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stevia  (läst 13799 gånger)

Arion

• 32, akademiker och aktivist, lär känna mig!
Re:Stevia
« Svar #60 skrivet: 22 nov-07 kl 11:26 »

Ännu en fråga till er kunniga Stevia-fans:

Skulle jag kunna toppa den redan nu?

Sommartorparn

« Svar #61 skrivet: 22 nov-07 kl 12:03 »
Min stevia växer som bara den. Den står i rumstemperatur hela tiden. Nu blommar den också. Till och med den sista överlevande sticklingen i ett glas vatten blommar, fast där ser bladen inte särskilt bra ut. Jag hade ju toppat stevian och försökt få sticklingarna att slå rot för ett tag sen, men det har inte funkat hittills. Den har sedan växt ut igen och är högre än någonsin. Har tagit bort blad ibland och torkat dem, men det växer ut nya stora blad hela tiden och den grenar ut sig också. Vet bara inte vad jag ska använda bladen till egentligen. Köpte stevian egentligen som en kul grej till lillebror, som han skulle kunna äta av ibland. Men han är bara intresserad av köttätande växter.

rosita51

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 24 nov-07 kl 09:17 »

Ännu en fråga till er kunniga Stevia-fans:

Skulle jag kunna toppa den redan nu?

Jag hade nog väntat tills åtminstone mitten av januari, då blir det lättare för växten att växa till sig efter toppning. Plantan behöver sin vilotid och efter det kan man toppa den och då sätter den fart att växa.
MVH Rosita zon 1

Arion

« Svar #63 skrivet: 24 nov-07 kl 17:39 »

Tack Rosita51!

men det där med viloperiod.. om den får extra ljus och värme så fattar väl inte den att det är viloperiod nu?

Det är nog säkert bra att den får vila, men då jag inte har något ställe att sätte den kallt, tänker jag att den kommer bli lång och blek om den inte oxå får tillräckligt med ljus..

Räcker det att bara drar ner på vattningen för att den ska vila? Eller måste det oxå vara kallare?

Och om det nu hade varit vår; är växten tillräcklig stor för at toppas? (Se bild förra sida)

Arion:)

rosita51

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 25 nov-07 kl 12:09 »
Min stevia brukar jag övervintra i ett norrfönster utan extraljus. Rummet är något svalare, ca 19 grader, och stevian får så mycket vatten den vill ha (man ser direkt på bladen om den får för lite vatten). Min planta står så här oktober -  februari, sen toppar jag den, ställer den lite varmare (ca 22 grader), vattnar lite mer och sen börjar den växa. Det är inte så farligt om den blir lite ranglig under vintern, den växer ju till sig under våren. Visserligen blir det inte mycket att skörda, men desto mer under sommaren.

Stevia vill absolut inte ha kallare än 10 grader! Så fort det är 10 grader ute, flyttar jag ut den (efter avhärdning) på dagarna och under sommaren står den ute hela tiden.

Du kan toppa den när den är så stor som din på bilden. Ju mer du toppar, desto grenigare blir den!
MVH Rosita zon 1

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #65 skrivet: 27 nov-07 kl 15:26 »
Så här års toppar jag bara när jag märker att plantan inte orkar hålla grenarna uppe. När det är varmt, men lite ljus, blir ju plantorna lätt väldigt rangliga. Men håller man det svalt (ca 10-15 grader) så trycker man tillbaka tillväxten och behöver inte heller vattna så ofta.

Lysrör hjälper nog upp tillväxten nu, men skall du ge konstgjord belysning i klass med direkt solljus ute under sommaren så blir det nog trångt mellan lysrören...

Sedan, till våren, när ljuset kommer, toppar jag mycket hårdare. Men jag lämnar alltid ett antal bladpar kvar. Det blir där de nya förgreningarna kommer. Toppar man för hårt blir det inte plats till så många nya skott...

När det gäller mina gamla etablerade plantor med grova stammar och stora rotsystem, kommer jag till våren att plantera om dem och klippa ner den mycket hårt. Jag planterar då först om i ny näringsrik jord och sedan efter någon vecka, när jag märker att tillväxten börja sätta fart igen, skär jag ner den hårt. Typ med sekatör till ca 20-30 cm.

Jag utnyttjar då hormonproduktionen i plantans olika delar för att styra utvecklingen av andra delar. Mycket blad och grenar stimulerar till en snabb rottillväxt efter omplanteringen. Mycket nya fina rötter ger sedan, efter någon vecka, kraftig stimulans till förgrening och bladsättning. Detta knep funkar fint för de flesta växter. Undvik alltså, om möjligt, att plantera om och skära ner samtidigt.

Det bildas sedan massor med nya grenar som i sin tur också kan toppas till ca 20-30 cm efter några veckor. Vips har man en grön buske. Sedan är det bara att knipsa toppskott för att göra nya sticklingar eller för att skörda. Blir plantan FÖR buskig så får man åter skära ner den lite hårdare. Eller se till at den står riktigt ljust ute i direkt solljus.

A.

Sia

• Dalarna
« Svar #66 skrivet: 18 jan-08 kl 23:29 »
Har ni sett att i år finns Stevia i Weibulls frösortiment??

Jag blev glatt överaskad :D köpte direkt en påse frön, här ska odlas 8)
(Men om jag misslyckas så skickar jag ett brev till Anders, inte ett paket den här gången  ;) :P )
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #67 skrivet: 19 jan-08 kl 22:05 »
Jodå, om inte allt går på tok lär det nog bli lite steviasticklingutskick (puh) i år också.  ;D Nu vet jag ju också hur jag skall packa dom...

Det var ju inte lite pelargonier jag fick i utbyte i fjol heller...

A.

Sia

• Dalarna
« Svar #68 skrivet: 21 jan-08 kl 18:23 »
Jodå, om inte allt går på tok lär det nog bli lite steviasticklingutskick (puh) i år också.  ;D Nu vet jag ju också hur jag skall packa dom...

Det var ju inte lite pelargonier jag fick i utbyte i fjol heller...

A.
Dom var jättebra packade när jag fick dom *inponerad*  :D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Arion

SV: Stevia
« Svar #69 skrivet: 15 feb-08 kl 14:40 »

Både weibulls och lord nelson har Stevia i sitt sortiment i år. Jag har köpt ett paket av varje och tänkte jämföra..

Väntar på längre dagar nån vecka till och sen börjar jag!

Min lilla stevia (blid nederst sida 4) som jag fick i oktober har nu blivit inte mindre än 8 välmående plantar, och det till trots att det var fel tid på året att föröka dom.. 

..men med kärlek och tålamod går det mesta:)

Arion

Arion

SV: Stevia
« Svar #70 skrivet: 17 apr-08 kl 11:02 »

Vad för jord vill Stevian ha?

Kväverikjord är inte bra för smaken om jag fattat rätt. Men annars?

Jag har köpt krav-märkt blomjord på ICA, men det känns som det blir för kompakt.. Hur får jag den väldrenerad? Blanda i kaktusjord? Eller kanske blanda hydrokulor i även själva jorden och inte bara nederst i krukan?

(Lord Nelson - fröerna har gett lite fler plantor än Weibulls i mitt något ovetenskapliga experiment)

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser