Så här års toppar jag bara när jag märker att plantan inte orkar hålla grenarna uppe. När det är varmt, men lite ljus, blir ju plantorna lätt väldigt rangliga. Men håller man det svalt (ca 10-15 grader) så trycker man tillbaka tillväxten och behöver inte heller vattna så ofta.
Lysrör hjälper nog upp tillväxten nu, men skall du ge konstgjord belysning i klass med direkt solljus ute under sommaren så blir det nog trångt mellan lysrören...
Sedan, till våren, när ljuset kommer, toppar jag mycket hårdare. Men jag lämnar alltid ett antal bladpar kvar. Det blir där de nya förgreningarna kommer. Toppar man för hårt blir det inte plats till så många nya skott...
När det gäller mina gamla etablerade plantor med grova stammar och stora rotsystem, kommer jag till våren att plantera om dem och klippa ner den mycket hårt. Jag planterar då först om i ny näringsrik jord och sedan efter någon vecka, när jag märker att tillväxten börja sätta fart igen, skär jag ner den hårt. Typ med sekatör till ca 20-30 cm.
Jag utnyttjar då hormonproduktionen i plantans olika delar för att styra utvecklingen av andra delar. Mycket blad och grenar stimulerar till en snabb rottillväxt efter omplanteringen. Mycket nya fina rötter ger sedan, efter någon vecka, kraftig stimulans till förgrening och bladsättning. Detta knep funkar fint för de flesta växter. Undvik alltså, om möjligt, att plantera om och skära ner samtidigt.
Det bildas sedan massor med nya grenar som i sin tur också kan toppas till ca 20-30 cm efter några veckor. Vips har man en grön buske. Sedan är det bara att knipsa toppskott för att göra nya sticklingar eller för att skörda. Blir plantan FÖR buskig så får man åter skära ner den lite hårdare. Eller se till at den står riktigt ljust ute i direkt solljus.
A.