Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om brunst bla  (läst 1158 gånger)

Pepparkaks gården

Råd om brunst bla
« skrivet: 08 jun-07 kl 10:17 »
Hej,
Jag har två getter som vi tänkt få betäcka av en bock senare i år. Bocken kommer troligtvis att resa hit och uträtta sitt ärende. Har någon tips och råd om hur det hela kommer att fungera, dvs vad vi bör tänka på, hur kommer tjejerna att reagera?
Hur vet jag att det är dags att be bocken komma hit? Hur länge går de i brunst och går de båda samtidigt.
Som ni hör är jag nybörjare.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Råd om brunst bla
« Svar #1 skrivet: 08 jun-07 kl 10:24 »
Oh vad glad jag blir att hitta ytterligare en nybörjare ;D. När vi tog hit vår "lånebock" så hade vi inte en tanke på brunst :-[. Bocken kom hit 2/11-06 och for i slutet av februari-07. Vi räknade fem månader från bocken kom dvs killingarna kunde komma från 2/4 och framåt. Första killingen föddes 9/4 sen har det rullat på för oss. Nja, det rullar ju fortfarande,typ kan man säga :-[ :-[.
Lycka till Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 08 jun-07 kl 16:12 »
Typ kan man säga ...  Ja ...  :P

Jo.  Du bör räkna baklänges:  När vill Du ha killingarna?  Dräktighetstiden för lantrasgetter är omkring 148 dygn, det motsvarar fem månader.  Så är det lite osäkert hur fort de går i brunst när bocken kommer, men om de brunstar medan de är ensamma så är symptomen:  Bräker, med rullning, eller vad man ska kalla det.  Som tyskans Knacklaut. Mä'ä'ä'ä!.  Vispar med svansen, extta social.  Kan vara svårare än vanligt att hålla instängda.  Kort sagt, de försöker få tag på en bock!  Brunsten återkommer var 21 dag, så om Du känner igen det är det bara att räkna.

Lycka till!  (Nybörjare är till för att läras upp!)  ;D

Återkom när vi ska ta hur det ser ut när de blir/har blivit betäckta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 jun-07 kl 22:53 »
Det är kanske bra att inte låta getterna möta bocken förän i november. Då kommer killingarna troligen i aprill. Bor ni inorra Sverige kanske ni väntar till mitten av december. Isödra Sverige är det dock en fördel om killningen sker innan sommarvärmen kommit med baktwerier och otäcka flygfän.
Lycka till!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 09 jun-07 kl 02:09 »
Jag glömde nämna att man gärna vill att getterna är utvuxna när de killar.  Minst ett år vid första förlossningen är tumregeln.  Så förebygger man många bekymmer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser