Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namn på träd?  (läst 11270 gånger)

Alpha

• Skjut inte vargarna
Re:Namn på träd?
« Svar #20 skrivet: 22 jul-07 kl 11:07 »
Hejsan...

Jag är ingen trädexpert men jag blev nyfiken och kollade upp på Nationalencyklopedin och en sida som heter "Den virtuella floran". Popplar och aspar tillhör bägge släktet Populus, därav likheten på bladen.

A
Det krävs alla sorters människor för att skapa en värld.
Tänd hellre ett ljus än att klaga över mörkret

Tingeling

• -
« Svar #21 skrivet: 22 jul-07 kl 12:47 »
Magnus här igen ;D Asp och poppel är besläktade med varandra men nu måste jag ha reda på lite mer. Anette, hur höga är dina träd? Hur gamla tror du dina träd är? Poppel har alltid hjärtformade blad så som Kimma visade. Men Asp har hjätformade blad i unga år och Rundare blad när dom blir högre och äldre.
Dom är inte lätta för den odlade gråpoppeln (P. x canescens) är en hybrid mellan asp och silverpoppel (P. alba). Att dom prassla har inget med Asp att göra för det gör popplar också. Jag är fast med att det är en Poppel Kimma har att göra med.

Mvh Trädgårdsmästaren Magnus :P
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 12:48 av Tingeling »
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 22 jul-07 kl 14:05 »
Det är inte bara en poppel vilken som helst. Detta är en Jättepoppel. Jag har en sådan på tomten och dess löv är identiska med det på Kimmas bild. Till och med skaftet är detsamma. Inköpt på en plantskola och hade då namnet Jättepoppel.
Bladen på en sådan är mellan fem och tio centimeter stora, de flesta är bland de stora.
Trädet har en stam som är relativt grov nedtill och går odelad uppåt. Långa grenar som pekar lätt uppåt. Bladen är ljust grågröna på baksidan med tydlig och väl synlig småådring i grönt och vänder ofta upp baksidan vid kraftigare vind. Rasslar lite vid blåst men absolut inte som en asp.
Om man tittar på bladets ådring ser man att denna egentligen har samma form som trädet, samma mittstam, form och lutning på grenarna. En liten bild av trädet i varje blad.
Jag tippar därför på att det är en Jättepoppel. :)

Jag är nog böjd att hålla med dig , just som du säger, en liten kopia av trädet i varje blad  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser