Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankhus  (läst 5353 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Ankhus
« skrivet: 25 okt-05 kl 15:31 »
Ni som har byggt eller ska bygga ett ankhus hur har ni gjort?

Jag har förnärvarande bara 4 ankor och de är inte myskankor utan svenks blå och pekinge anka. Iaf så har jag dem inne i ladugården nu och alltså jag fattar inte hur jag ska hålla rent till dem. Har en pallkrage med hö i och sen är resten stengolv och de skiter som fan. Löst och geggigt är det, inte kan man  ha sågspån för det provade jag och de började käka på detta. Hm, är ankor mer korkade än höns? Ja inte för att höns nu är korkade  men de äter iaf inte spån.

Ja nu gled jag ifrån min fråga lite. Vi ska iaf bygga ett ankhus ute nu, men hur ska man bäst bygga det? Tanken är att de ska kunna gå in och ut som de vill under dagen, men natten blir de instängda. De lär ju skita mkt där oxå så man bör ju kunna ta sig in och städa.... Hur gör ni som har sådana skitgrisar? Känns inte roligt då de ska traska om kring i sin egen skit på detta vis. Och om det nu vill sig väl så kommer ankorna att öka i antalet till sommaren. Tips å råd är varmt välkommet!!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ankhus
« Svar #1 skrivet: 25 okt-05 kl 16:32 »
Jag har inga ankor numera men ett ankhus bör nog gärna ha ett golv som du kan spola av varje dag, annars kanske torv eller halm skulle funka som golvströ.

Om du ställer mat och vatten långt ifrån varann sölar de inte ner lika mycket som om de står nära för då kan de inte lika lätt ta mat i näbben och sedan slabba i vattenskålen med det. Om du gör en lös matsörja istället så är maten redan blöt och de äter bra utan att blötlägga den ytterligare.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 25 okt-05 kl 20:31 »
Nja nu är det ingen större fara med att de slabbar med maten, de får de gärna göra.... men just att de skiter så mkt, alltså det är ju löst som rinnande vatten men ibland har jag sett några hårdare men de är sällsynta....

Om man nu ska ha halm till dessa ska man då bara fylla på eftersom det blir skitigt? Det går ju inte att kratta undan eftersom det är så löst och blött....skiten alltså.... I sådana fall blir det ju en typ av bädd, hm ja då lär det ju bli varmt i hönshuset åtminstone i vinter ;)
Men gissa om det kommer att lukta  :P
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Susanne

« Svar #3 skrivet: 25 okt-05 kl 21:14 »
Jag har kutterspån till mina ankor och det fungerar utmärkt! Plus att de även har halm på deras liggplats. Kutterspån suger väta bra, och det blir enkelt att mocka rent. För städa bör man göra varje dag, med tanke på deras skitande. Plus att även lagret med kutterspån måste bytas med jämna mellanrum eftersom de blöter ned en hel del. Därför tror jag inte på halm på deras matplats, för halm suger väta så dåligt. Däremot gillar ankorna att ligga på halm, så på liggplatsen är det toppen! Men som du märkt skiter de mycket och den blir kvar som en kaka på ytan, och därför måste man fylla på ny halm eller byta ut ofta. Ankorna blir jätteglada varje gång jag kommer med ny halm! Hur ofta man måste fylla på/byta ut halmen är allt från varje dag till ett par dagars mellanrum, beroende på antalet ankor och den yta de bor på.

Här har isen lagt sig så nu är det slutsimmat i älven för ankornas del. Den långa innevistelsen närmar sig, men än så länge vill de vara ute på dagarna trots -16 grader. Men det är under förutsättning att de har halm att ligga på!

kalkontupp

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 okt-05 kl 23:20 »
Hej! Jag har mina nattetid i en stallbox och det är som du säger ena riktiga skitgrisar. Det finns speciella vattenautomater att köpa till ankor hos högberga. Vad det gäller inredning så använder jag för sand och löv som jag räfsar ihop. De går ihop med några höns så de har iafall utbyte av detta. Halm strör jag på liggbädden. /Åsa

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 26 okt-05 kl 14:53 »
Tack så  mkt för era tips.

Kalkontupp: Den där vatteautomaten du pratar om, har du den själv? Tycker du att den fungerar bra? Har funderat på att köpa den men det har inte blivit av.

Susanne: Du har kutterspån till dina ankor, tror du att man kan ha sågspån och att de slutar äta detta efter ett tag. Ska man ha is i magen och bara avvakta och se? Då jag har fritillgång på sågspån eftersom jag använder detta till mina hästar så vore det kanon att ha det för som sagt, det är lättare att hålla rent med ngt som suger upp skiten.... Deras sovplats har de hö på som jag fyller på med jämna mellanrum....

« Senast ändrad: 26 okt-05 kl 14:54 av Dollar »

Susanne

« Svar #6 skrivet: 27 okt-05 kl 20:19 »
Susanne: Du har kutterspån till dina ankor, tror du att man kan ha sågspån och att de slutar äta detta efter ett tag. Ska man ha is i magen och bara avvakta och se? Då jag har fritillgång på sågspån eftersom jag använder detta till mina hästar så vore det kanon att ha det för som sagt, det är lättare att hålla rent med ngt som suger upp skiten.... Deras sovplats har de hö på som jag fyller på med jämna mellanrum....

Jag har aldrig provat sågspån (bara kutterspån, och det är ju lite grövre), men om det verkar fungera bra (förutom att dina ankor verkar vilja äta av det), så hade jag gett spånet en chans. Om du serverar ankorna en begränsad giva mat varje dag så kanske du istället kan prova låta dem ha fri tillgång till mat en period och se om sågspånsätandet ger med sig då?

Hö på liggplatsen är säkert lika trevligt som halm!  :) Dessutom mer ätbart för ankorna att böka runt i med näbben precis när de får nytt.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 okt-05 kl 00:22 »
Läste lite hastigt så jag kanske missade något, men ett gammalt knep som funkar är arr höja upp liggplatsen några centimeter och ha halmen där för de vill helst ligga i halm (hö går säkert också bra). Bäst är att ge mat och vatten ute, men det kan man ju inte råda till i dagsläget.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #8 skrivet: 28 okt-05 kl 08:38 »
Nej Dollar, inte sågspån! Det är kompakt och avger mängder av terpentin under lång tid. Kutterspånet är däremot så luftigt att det lättflyktiga terpentinet redan är avdunstat då du köper det.
Dssutom dammar sågspånet så djuren får in det i sina luftvägar - fick hem en kanin en gång som hade gått på sågspånsunderlag. Han hade probelm med rinnande ögon och veterinären undersökte och spolade tårkanalerna om och om igen men vi fick till slut ge upp för hans tårkanaler var igenväxta och slemhinnorna sönderfrätta av terpentinskador.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 28 okt-05 kl 10:14 »
Jag har en pallkrage med hö i som de kan hoppa upp och ligga i, vet inte om de ligger där så mkt.... har sett nån skit där, men de har iaf möjlighet.

Jag tog spån igen och provade, denna gång äter de inte, kanske var de jättehungriga då de kom och därför käkade de på allt som fanns. Nu äter de inte iaf.
Angående spån och terpentin så har jag använt spån till mina kaniner och de har aldrig haft något problem med det.... Nu har ena honan som jag har fått halm endast pga att hon har lång päls som spånet tjorvar in i och bildar tovor.... De andra har spån.

Hönsen har man ju sågspån till, hästarna lika så och de har inga problems. Spånet som jag använder nu är torrt det är inte från något stort sågverk utan från en byasåg där det hamnar under tak och ligger sedan och torkar upp så det blir en lagom "konsistens" att använda....

Ibland då sågspånet är alldeles för torrt brukar jag vattna det lite inne hos hästarna så att det inte ska damma så mkt....

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #10 skrivet: 02 nov-05 kl 21:00 »
Ni som har byggt eller ska bygga ett ankhus hur har ni gjort?

Jag har förnärvarande bara 4 ankor och de är inte myskankor utan svenks blå och pekinge anka. Iaf så har jag dem inne i ladugården nu och alltså jag fattar inte hur jag ska hålla rent till dem. Har en pallkrage med hö i och sen är resten stengolv och de skiter som fan. Löst och geggigt är det, inte kan man  ha sågspån för det provade jag och de började käka på detta. Hm, är ankor mer korkade än höns? Ja inte för att höns nu är korkade  men de äter iaf inte spån.

Ja nu gled jag ifrån min fråga lite. Vi ska iaf bygga ett ankhus ute nu, men hur ska man bäst bygga det? Tanken är att de ska kunna gå in och ut som de vill under dagen, men natten blir de instängda. De lär ju skita mkt där oxå så man bör ju kunna ta sig in och städa.... Hur gör ni som har sådana skitgrisar? Känns inte roligt då de ska traska om kring i sin egen skit på detta vis. Och om det nu vill sig väl så kommer ankorna att öka i antalet till sommaren. Tips å råd är varmt välkommet!!

Vi har till våra ankor lagt en korkmatta i botten på huset.. det är så lätt att göra rent...
vi har för övrigt 3 st gula ankor och är på väg att bli genbank...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser