Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getkärlek!  (läst 1746 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Getkärlek!
« skrivet: 14 jun-07 kl 07:41 »
Jag ska nog vänta med att kastrera min bock Börje! Det får räcka med att knipsa bockkillingen så länge! Jag har blivit så getfrälst så jag vill nog ha fler bebisar innan Börje har gjort sitt! Jag kan inte fatta att jag inte köpte getter tidigare! De är supertrevliga djur och vad fint det blir där de har betet!  Äntligen blir jag av med allt sly utan att köra med röjsågen! Miljövänligt som bara den... ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Balbina

• -
Re:Getkärlek!
« Svar #1 skrivet: 14 jun-07 kl 08:50 »
  :D
Kul att fler insett charmen med getter.
Ett problem bara. nu kommer du aldrig klara att leva utan dem  ;D

Lena A

« Svar #2 skrivet: 14 jun-07 kl 11:18 »
Har du dem löst gående eller inhägnade?  Hur i så fall?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 14 jun-07 kl 22:03 »
Lena: Jag har dem inhägnade bakom elnät. Fungerar jättebra, de känner antagligen på håll att det är el för de nosar inte ens på nätet. Men jag byter hage ofta för att minska risken att de blir sugna på att hoppa över till nytt bete!
Balbina: Det är helt OK att jag inte kommer att kunna klara mig utan getter! Jag har massor med eländig terräng som passar utmärkt som getbete, så jag behöver ha getter en bra tid framåt ;) ;) ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 14 jun-07 kl 23:07 »
Och snart kan ni inte låta bli att mjölka heller. Och då är ni fast på riktigt! Jag äter och dricker sly varje dag, via getterna. Tänk att sly kan bli feta, hårdost, pannkakor, chokladmjölk......mmm....maaaaat!

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-07 kl 11:01 »
Gruff: Jag ska renovera stallet nu i sommar och högst upp på listan står:.... en mjölkbänk. Ajdå, även jag har åkt dit  ;D
Synd bara att jag mår illa av getmjölk.
Går det använda den i matlagningen???

Eveliwa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jun-07 kl 21:32 »
 ;)
ja visst är dom helt bedårande!

... man blir riktigt kär ..  :-[

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 19 jun-07 kl 00:20 »
Balbina, mår du illa av mjölken rent fysiskt eller tycker du bara den är läbbig? Jag använder ingen annan mjölk och gör allt som man använder komjölk till. Vitsås till mousaka. Pannkakor. Redd soppa. Omeletter. Kanelbullar. Ostkaka. Creme brylé  :-[ Så ja, det går att använda världens vanligaste mjölk, getmjölken till allt i hushållet.

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jun-07 kl 00:35 »
....8<.... Creme brylé  .....8<....

dreglaaaaa!!! min favoritmat ju!
måste vara superspeciellt gjort på getmjölk..
har du bränt socker runtom?
« Senast ändrad: 19 jun-07 kl 00:35 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 19 jun-07 kl 01:01 »
Jag glaserar formen med smält socker innan gräddning. Ingen blåslampa och socker på toppen alltså. Smakar....tja....brylé  ;D

Balbina

• -
« Svar #10 skrivet: 19 jun-07 kl 11:32 »
Ordentligt yld tycker jag den smakar precis som komjölk. mn tio minuter senare så får jag en konstig illamående liknande känsla i magen. :-( Funderar på om det kan vara fettet då jag i perioder är väldigt känslig för fett.
Men jag ska prova använda mjölken i matlagningen sedan. just nu mjölkar jag inte för mina getetr blir sura och det är inget roligt att ligga på knä och slåss me en studsande get  :-\.
Damerna är nog aldrig mjölkade innan de kom till mig..
En sak är säker... getmjölk är toppen för torra händer :-)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 19 jun-07 kl 12:44 »
Om Du har Get mjölk,lite till övers sas, kan Du ju värma den till ca 45 gr+ eller bara koka upp den ca ½ liter och hälla vanlig komjölks fil i den då den kallnat och låta detta stå till morgondagen, svalt 10-14 gr+. Då har Du fått getfil med reducerat laktos innehåll.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 19 jun-07 kl 15:16 »
Om Du har Get mjölk,lite till övers sas, kan Du ju värma den till ca 45 gr+ eller bara koka upp den ca ½ liter och hälla vanlig komjölks fil i den då den kallnat och låta detta stå till morgondagen, svalt 10-14 gr+. Då har Du fått getfil med reducerat laktos innehåll.

Ok, har ingen mjölk nu för jag har bara en get som ger di. Men det blir ju fler tillfällen. Ska prova då.
Jag tycker det är svårt att prova nya saker för jag är ganska kräsen med maten  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser