Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintrad grönkål  (läst 2958 gånger)

hnorbeck

Övervintrad grönkål
« skrivet: 08 maj-07 kl 21:40 »
Några grönkålsplantor i landet övervintrade i år, trots viss nerbetning av harar och rådjur.
Nu på våren kom det sidoskott från stammen, som jag tänkte hade kunnat få växa och blomma, men tji fick jag, plötsligt tvärdog de nu runt början av maj. Bara gulnade och torkade in. Vad skulle det kunna bero på? Jorden är fortfarande fuktig under ytan, så det kan inte bero på torka.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Övervintrad grönkål
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 10:35 »
Hej!
Jag förmodar att skadorna efter rådjur och harar hade läkt så att det inte blivit röta där. Annars kan det vara en förklaring.
Jag har frågat Peter Erlandsson som vet mer om detta än jag. Han säger att plantorna kan ha varit skadade i roten. Det kan vara så att rötterna inte överlevt vintern (t.ex. p.g.a. tjäle, väta, sork), eller bara nätt och jämnt överlevt och sen dött på vårkanten, medan de ovanjordiska delarna levt ett tag till. I så fall kan de ovanjordiska delarna ha dött av torka, om rötterna inte kunnat leverera vatten. Om det inte är försent så kan du försöka undersöka detta genom att gräva upp plantorna. Dock är väl risken att allt är visset nu. Men kanske kan du se att rötterna är ruttnare eller skrumpnare än de ovanjordiska delarna.
Övervintring kvarstående på friland är en osäker metod för grönkål, liksom för andra (visserligen härdiga) tvååriga bladgrönsaker. Det är vid grönkålsfröodling säkrare att blasta av (=skörda) plantorna på senhösten utom en bladtofs i toppen, låta dem stå så ett tag för att läka ärren efter skörden, sen gräva upp dem och lägga dem på marken och täcka med löv, halm el dyl. Även här kan sork ge sig på dem, vilket man bör se upp med. Man tar sen fram dem på vårkanten, driver dem i hink/kruka/drivbänk tills de kommit igång, och planterar sen ut dem.
Anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

87 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser