Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dynga med spån.  (läst 1534 gånger)

guba

• Gäst
Dynga med spån.
« skrivet: 11 jul-07 kl 13:37 »
väck
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 04:38 av guba »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Dynga med spån.
« Svar #1 skrivet: 11 jul-07 kl 13:41 »
Tar längre tid att bryta ned. Sprider man det innan spånet brunnit ned kan det ta kväve ur jorden och hämma växtligheten. Lägg upp i hög ett par år sisådär, sen bör det vara bra att gödsla med. Beror förstås på detaljer som typ av spån (löv bättre än barr, hyvel bättre än såg som troligen är bättre än flis), hur mycket man ströat och hur bra komposterat det är.
Vill man bli av med dyngan snabbare och lättare bör man nog ströa med halm eller torv.
Anders
« Senast ändrad: 11 jul-07 kl 13:45 av Anders Skarlind »

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 11 jul-07 kl 14:01 »
Här runt omkring så vill ingen ha hästgödsel med halm i. Det är torv som gäller om man vill bli av med det på ett enkelt sätt.
Själv så använder jag gösselstacken som hönsgård.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 11 jul-07 kl 14:17 »
Här runt omkring så vill ingen ha hästgödsel med halm i. Det är torv som gäller om man vill bli av med det på ett enkelt sätt.
Själv så använder jag gösselstacken som hönsgård.

Hästgödsel med halm blir ju väldigt luftig. Svårt att få den att brinna bra. Går dock om man anstränger sig lite och formar en bra hög, men det gör man inte utan vräker bara på gödseln huller om buller som annat avskräde. Jag menar inte att du gör, men det är vanligt. Jag menar att även om man vräker gödseln huller om buller när man gödslar ut så kan man senare lägga upp den i hög som har en jämn yta och som gärna också täcks på lämpligt sätt, t ex med ett lager jord och ett lager gräs/hö/halm. Det är också bra om högen är rätt så stor så den sjunker ihop och blir mindre luftig. Men det är extra jobb förstås. Även att hindra en massa ogräs från att växa där är jobbigt.

Torvströdd hästgödsel blir inte lika luftig och brinner väl därför bättre. Jag har använt sån en gång och det var OK. Halmströdd har jag också använt men då har jag komposterat den först. Jag har även använt den utan kompostering men då har jag använt den som täckmaterial i ytan. Jag har även använt minst tre år gammal hästgödsel, som varit strödd på olika vis. Den hade legat i stor hög och brunnit ihop till en svart mylla, som var bra. Typiskt nog fanns ett rejält ogrässkikt överst som man fick skala av först.

En nackdel med torv är att det är i viss mån en ändlig resurs, men det skiter folk i förstås. De vill bara hämta och sprida.

Anders

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 11 jul-07 kl 14:25 »

En nackdel med torv är att det är i viss mån en ändlig resurs, men det skiter folk i förstås. De vill bara hämta och sprida.

Anders

Någonstans på forumet läste jag att torv numera inte räknas som fossilbränsle. Nybildningen av torv är större än det man tar upp.

Edgar

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 11 jul-07 kl 15:50 »
Jag har hört att träflisen behöver mera kväve än vad gösslet innehåller för att brytas ner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser