Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomsterodling  (läst 1027 gånger)

vallmo

Blomsterodling
« skrivet: 26 jul-07 kl 23:34 »
Någon som lyckats med steppsalvia i zon VI?

« Senast ändrad: 04 nov-07 kl 11:16 av vallmo »

mistel

• -
Re:Blomsterodling i zon VI
« Svar #1 skrivet: 27 jul-07 kl 09:13 »
Jag bor inte så långt norrut men jag är med på Odla.nu:s trädgårdsforum och Kerstin i z 5-6 har massor med perenner och även exotiska växter som typ Gingkoträd i sin prunkande trädgård. Hon har även en massa rosor och klematis efter vad man kan se i hennes fotoalbum.

Efter vad jag förstått är hemligheten upphöjda bäddar, väldränerad jord och ett tjockt täcke med snö under vintern. Många perenner funkar bättre i norr tack vare snön och ex. riddarsporrar och stormhattar brukar bli större och finare i norr. Så har du väldränerat och upphöjda rabatter kan du testa med vad som helst efter vad jag förstått så finns det folk som lyckas odla lavendel, fransk dragon mm. i zon 7 och stäppsalvia tycker inte jag borde vara något problem men detta är en växt som vill ha väldränerat även i lägre zoner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser