Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grön sörja i brunnen  (läst 2528 gånger)

ThyraVresig

• Dalarna
grön sörja i brunnen
« skrivet: 18 dec-07 kl 21:35 »
Finns det någon som vet något om en grön beläggning i en grävd, äldre brunn?

Var ut idag i 20 graders kyla och skulle kolla för säkerhets skull att inga möss eller dylikt kunde ta sig förbi vårt skydd och ned i brunnen (de har en tendens att dras dit när det blir så kallt ute). Lyste med vår största ficklampa ned i brunnen och fick till min fasa se att det såg alldeles grönt ut där nere. Hur bra verkar det då? Särskilt när man betänker att jag har en grym tillväxt av cyanoalger i båda mina akvarier just nu, en hund som lider av något slags klåda, en sambo som är konstant dålig i magen och själv har jag sedan några dagar röda kliande utslag över stora delar av kroppen. Jag kanske är hypokondrisk och paranoid nu men...... nog låter det lite som något slags förgiftningssymptom? Algtoxiner light, liksom.
Men, inte borde man väl kunna få algtillväxt i en mörk brunn? Behöver inte alger ljus? Men isåfall, vad ÄR den där gröna sörjan för något?

Filip Skräplund

Re:grön sörja i brunnen
« Svar #1 skrivet: 18 dec-07 kl 22:18 »
Algerna behöver ju näring, det är ingen läcka på avloppet eller så?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ThyraVresig

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 22:54 »
Nää, avloppet går långt därifrån, på andra sidan tomten och "nedströms" brunnen så det verkar högst osannolikt. Däremot hade vi sämre vatten i våras (luktade unket, massdöd i akvarierna) så då misstänkte vi att smältvatten på något sätt tog sig in i brunnen som förmodligen inte är helt tät. Kanske kan något djur tagit sig ned trots våra försök att hålla dem ute? Vi hyr bara huset och har ingen aning om om brunnen någonsin tömts och rengjorts. Såvitt jag förstår bör man ju göra det med grävda brunnar ibland för att det inte ska samlas för mycket sediment på botten? Eller har jag fel?

Hasse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 23:09 »
Om ni vill vara på den säkra sidan, skaffa då ett filter för omvänd osmos. Då har ni alltid bra vatten att dricka.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #4 skrivet: 31 dec-07 kl 00:29 »
Om ni vill vara på den säkra sidan, skaffa då ett filter för omvänd osmos. Då har ni alltid bra vatten att dricka.

Varför krångla till saker och ting, omvänd osmos är ingenting för hemsnickare. Det är både för dyrt, och kräver omsorg och skötsel, och bör enbart enligt min mening bara användas för i första hand för avsaltning.

Nu är det 15 år sedan jag första gången installerade omv osmos, för 10 000 liter vatten per dygn, pga för salt vatten.

Sätta ett "sk"osmosaggregat under diskbänken, kan man istället skänka investeringskapitalet till världen barn. Där gör pengarna mer nytta.

Hälsn Leif   8)

Vattendoktorn fd

« Svar #5 skrivet: 31 dec-07 kl 00:52 »
Glömde i hastigheten att tala om vad som kanske behöver göras.

Klorin, en lösning på ung 5%. I brunnen, tappning av vatten från kran, tills "klorlukten försvunnit".

Era problem, har förmodligen inte med akvarierna att göra, utan inläckage av ytvatten i borran. Täta den, och avdränera området uppströms fastigheten.

Hälsn Leif   8) 8)

Vattendoktorn fd

« Svar #6 skrivet: 31 dec-07 kl 01:19 »
Glömde i hastigheten att tala om vad som kanske behöver göras.

Klorin, en lösning på ung 5%. I brunnen, tappning av vatten från kran, tills "klorlukten försvunnit".

Era problem, har förmodligen inte med akvarierna att göra, utan inläckage av ytvatten i borran. Täta den, och avdränera området uppströms fastigheten.

Hälsn Leif   8) 8)

30 cm under vattenytan i brunnen, uppströms ung 10-15 m, vinkelrätt mot marklutningen, med c:a 15 m åt bägge riktningarna, med utlopp, 15-20 m nedströms, tror jag blir bra.

Men då får ni vänta tills det kan bli dags för att kunna gräva i marken. Tills dess, klorin 5%, 1 del klorin, 20 delar vatten. Räkna med 1 liter klorin, och 20 lit vatten.

F-låt, Leif   8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser