På bla Claes Ohlson finns en urinseparerande tillsats för ett utedass Pris ca 500:-.
Personligen undrar jag hur man kan sälja en plasthink för 20:- och ändå måste man betala nästan fem hundra för en förvuxen plasttratt med frigolitkant. Skulle man kunna åstadkomma något liknande själv med lite micklande? Min farbror gjorde möbelstommar i polystyren så att forma sitsen blir nog inget problem. Pappa använde samma teknik för att göra frigolithattar för några år sedan (för en utomhusmässa i smällkalla vintern) och det var inte komplicerat alls. Det är själva "kisstratten" som blir lite svårare. Kan man klippa den från ovansidan av en dunk, kanske? Och ska man hänga den på in- eller utsidan av den stora behållaren?
Bara en fundering.
Har själv funderat på att kombinera denna med dels en bla 60 lit plast tunna och en någorlunda stor dunk för urinen (30 l?).
Plasttunnorna har bra lock och galvad låsring som gör dem helt täta. Med ett antal sådana skulle man tom kunna täcka fekalierna med kompostjord då man skall få gäster.
Dessa kan "spola" genom att strö över lite kutterspån eller torvmull.
Då blir det inget behov av omrörning och de kan säkert och hygieniskt förvaras i ett år.
Med stora behållare inomhus behöver man inte tömma lika ofta, men det blir tyngre att göra det när det väl ska göras. En större behållare borde bli enklare att hantera komposteringen med. En liten behöver nästan tömmas i en större för långtidskomposteringen.
Istället för att täcka fekalierna med jord kan man göra det med spån eller mull. Då ser det likadant ut när de har "spolat" efter sig. Dessutom ser toan "nyanlagd" ut när de kommer. Risken är bara att det blir för torrt. Med en lillhinkslösning skulle man kunna ställa i ordning flera hinkar. Det blir lite som med toapapper, med fler rullar som väntar. När en hink gjort sitt byter man till en ny och lägger locket på den gamla.
Eftersom jag inte är så bra på kompostering så får nog mängden inomhus bli så liten som möjligt. Små hinkar blir också billigare att experimentera med...
Det här med innedass gör at man kan planera minihus lite annorlunda också. Så tillbaka till ritprogrammet.