Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför getter  (läst 1489 gånger)

mor på landet

varför getter
« skrivet: 04 sep-07 kl 12:43 »
 :)hej berätta varför ni älskar getter, allt det positiva ,det "negativa" besvärliga har vi redan läst om.Vår familj överväger att tas hem två göingebockar inom kort... Djur vänlig familj fundrar.....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:varför getter
« Svar #1 skrivet: 04 sep-07 kl 15:41 »
Deras personlighet och all mat vi får av dom.

komposten

« Svar #2 skrivet: 04 sep-07 kl 16:36 »
Har ni getter som ni tar vara på mjölken ifrån? Hur många har ni? och hur går dom?, i hage eller?
Frågade "vaktmästaren"

zeldagumman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 sep-07 kl 17:34 »
dom är personliga, okompliserade, och dom ger mat (jag älskar fetaost ::) ) å getter är ju såå söta<3
                                                             //lina

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 06 sep-07 kl 10:46 »
Cecilialofgren, i nuläget har vi 8 getter och en bock. Jag handmjölkar 4 för tillfället, någon är amma och 3 är årets getkillingar på tillväxt. Vi delar mjölken med killingarna utan att slakta i förtid eller dela på dom om natten. Men både killingar och husfolk har fått det dom behöver. Jag gör allt vi behöver i mejerivaror, förrutom smör. Jag tycker inte om att diska separatorn och att blaska ner den med bara 6 liter känns.....nä, jag vill inte  :-[ Men nästa år. Killingkött är gott och om man inte vill slakta, så har jag inte upplevt det som svårt att sälja. Jag har en liten hage intill lagårn för när det kommer folk som inte vill frottera sig med bocken eller om vi åker bort någon timme. Annars bor vi så till att vi kan ha dom lösa. På vintern går dom på lösdrift inne med möjlighet att gå ut i lilla hagen ett par ggr. om dagen. Fast, dom står mest i dörren, tittar skeptiskt på snön och går in igen.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #5 skrivet: 06 sep-07 kl 15:01 »
Åh, det låter så trevligt med getter.... är de svåra att stänga in om man nu inte kan ha dem lösa (pga av vägen som ligger i närheten)
Kan de gå på elstängsel?
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 07 sep-07 kl 01:22 »
Det där med stängsel har diskuterats en massa på andra håll under getämnet. Kika runt lite och se hur andra har löst det hos sig. Men i alla fall, du har ju hälsat på mina Eufemia och mina av lantras har inte tagit sig ut när dom är i hagen.  Dom är lite tyngre i kroppen, kraftigt byggda liksom. Och hoppar inte så mkt. enligt mig i alla fall. Killingar däremot, gör ibland som lamm också gör. D.v.s. krånglar sig igenom t.ex. ett fårnät. Men det finns något som heter "lammnät" som har tätare rutor nertill som jag hört ska funka bra. Gärna med en eltråd i noshöjd och en  10 cm över nätkanten, om nätet är i vanlig "fårhöjd".

Jag väntar killingar i december-januari  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser