Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken sorts nypon använder ni?  (läst 13704 gånger)

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
SV: Vilken sorts nypon använder ni?
« Svar #20 skrivet: 26 sep-12 kl 15:13 »
Jag tvivlar på att saftmaja funkar med nypon. I saftmajan ångar man ur bärsaften, men till nyponsoppa är det fruktköttet man använder.

Misstänkte nästan det därför jag nu sitter och funderar på hur jag ska bygga min bordstork. :)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 sep-12 kl 15:19 »
Misstänkte nästan det därför jag nu sitter och funderar på hur jag ska bygga min bordstork. :)

Tretti.se har en rätt billig 375 kr. Om du värmer bostaden med ved i någon form kan du kanske testa att lägga nyponen på något luftigt typ uppspänt tyg intill värmekällan.

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #22 skrivet: 26 sep-12 kl 16:20 »
Tretti.se har en rätt billig 375 kr. Om du värmer bostaden med ved i någon form kan du kanske testa att lägga nyponen på något luftigt typ uppspänt tyg intill värmekällan.

Har tillgång till en laserskärare och HDF skivor samt 230 volts socklar till halogenlampor och en och annan datorfläkt. och ajg gillar att bygga saker.
 ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 26 sep-12 kl 16:39 »
Har tillgång till en laserskärare och HDF skivor samt 230 volts socklar till halogenlampor och en och annan datorfläkt. och ajg gillar att bygga saker.
 ;D
;D ja jaha, då blir det ingen rapport om att saftmaja nyponen då?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 sep-12 kl 16:42 »
 ;D

;D Ok, här spelar det nog ingen roll eftersom man kokar nyponen sen, men ska man du torka c-vitaminhaltiga frukt och bär med bibehållen vitminhalt ska man visst inte över en viss temperatur. Inte säker men tror det var 48 grader. Så relativt måttlig värme och mycket blås är nog det optimala upplägget

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #25 skrivet: 26 sep-12 kl 22:54 »
;D Ok, här spelar det nog ingen roll eftersom man kokar nyponen sen, men ska man du torka c-vitaminhaltiga frukt och bär med bibehållen vitminhalt ska man visst inte över en viss temperatur. Inte säker men tror det var 48 grader. Så relativt måttlig värme och mycket blås är nog det optimala upplägget

Hmmm har ett par arduino microdatorer liggande oxå så man aknske skulle göra ett ordentligt projekt av det och göra en med temperaturkontroll :)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #26 skrivet: 27 sep-12 kl 09:03 »

Helst ska det väl tillochmed vara under 40 grader? Oavsett, har du tänkt göra nyponsoppa på de torkade nyponen så spelar det ju ingen roll, då kommer du ju ändå värma upp ordentligt vid tillagning. Men det kanske är något annat ni tänkt göra med nyponen? *nyfiken*

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 sep-12 kl 09:23 »
Helst ska det väl tillochmed vara under 40 grader? Oavsett, har du tänkt göra nyponsoppa på de torkade nyponen så spelar det ju ingen roll, då kommer du ju ändå värma upp ordentligt vid tillagning. Men det kanske är något annat ni tänkt göra med nyponen? *nyfiken*

Hum undrar om det var 38 grader som var gränsen när c-vitaminet pajade. Som sagt när det gäller nypon till nyponsoppa spelar det ingen roll, men bygger man en fläkt vill man kanske torka annat också tänkte jag.

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #28 skrivet: 28 sep-12 kl 09:55 »
Ska torka allt möjligt i denna tork. Fäder bär bland annat.

rosengård

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 29 sep-12 kl 18:00 »
Jag har inte gjort nyponsoppa ännu,men gjorde nyponmos förra veckan.Kokade nyponen med fröna med lite vatten,och passerade i durkslag och en sil.Himla jobbigt,tar lång tid,men det blev väldigt gott.Ska väl säga att jag använde väl mogna vresrosnypon,vildväxande i närheten av mitt hem.

kirsikkainen

• -
« Svar #30 skrivet: 25 jun-13 kl 00:29 »

ok, hur gör man om man vill sno åt sig en s k stickling av en snygg nyponbuske man sett att plantera i egen trädgård rent tekniskt? är det bara att gräva upp en bit av plantan eller? eller ska man knipsa av en bit av ett skott? är det lagligt?

kurt

« Svar #31 skrivet: 25 jun-13 kl 03:23 »
ok, hur gör man om man vill sno åt sig en s k stickling av en snygg nyponbuske man sett att plantera i egen trädgård rent tekniskt? är det bara att gräva upp en bit av plantan eller? eller ska man knipsa av en bit av ett skott? är det lagligt?

Du undrar om det är lagligt att gå in i andra trädgårdar och skära av grenar eller gräva upp plantor?

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 25 jun-13 kl 05:22 »
Du undrar om det är lagligt att gå in i andra trädgårdar och skära av grenar eller gräva upp plantor?

Tror du  inte mer att kirsikkainen tänkte sig skaffa sig vild nyponros? Gräva på annans mark skulle inte jag göra utan lov. Jag skulle gissa att man kan ta någon enstaka mindre kvist från en vilt växande nypon (förmodligen inte helt efter reglerna i allemansrätten som inte gäller för annat än bär och svamp som växer ovan jord, men jag tror vi alla plockat en bukett vilda sommarblommor i skogen någon gång). Stoppa kvisten i en kruka, dra över en plastpåse till den rotat sig och sedan kan du plantera ut den. Nypon är lite ogräsartade, så se upp så den inte sprider sig mer än du tänkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser