Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar det att gräva/borra ny brunn ?  (läst 27216 gånger)

piratedoll

Vad kostar det att gräva/borra ny brunn ?
« skrivet: 05 jul-07 kl 22:51 »
Vi bor i Västernorrland (om det nu gör ngn skillnad..)
Och vilket är bäst?

Den vi har nu är 2 m djup, och ligger så knäppt till. Inte speciellt långt fr avloppsbrunnen, samt nära vägen. Jag är iofs gravid med skumt luktsinne men tycker nu att det börjat lukta avlopp om dricksvattnet.

Vi flyttade in här i början av maj och brunnen (samt avlopp?) har varit oanvänd de senaste två åren. Vi tog vattenprover i miten av maj som var godkända (anmärkning pga mkt järn).

Funderar på att lämna in nya vattenprover om ngn månad när vi använt avloppet o vattnet mer, men jag kanske är övernojjig?

I vilket fall ska det till en ny brunn så småningom frågan är bara när.

Så har ngn ett hum om vad detta kan kosta?? Orkar inte sitta i telefon med försäljare en hel dag igen .. (som när jag skulle ringa runt o fråga om kostnad för järnreningsfilter..)
kvinna, sambo, blivande tvåbarnsmor, bor på mindre gård i västernorrland - vill ha kontakt med folk härifrån!, hundar, katter. framöver jämtgetter o hedemorahöns o fjordhäst.

skipper

Re:Vad kostar det att gräva/borra ny brunn ?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-07 kl 06:25 »
VI borrade en brunn, den kostade ca 20,ooo för 45m, men det beror på om det är mycket berg, eller jord att borra i. Berg är billigast att borra i, jord måste man stål fodra, det är dyrt.

marivio

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jul-07 kl 19:31 »
Min brunn kostade 60 000 men då fick de borra 90 m samt gjuta för det trängde in smutsvatten (dett är inklusive en gårdspump).

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 07 jul-07 kl 19:59 »
Några frågor du bör ha svar på innan du beställer ny brunn

Den gamla brunnen är 2 m djup.  Tar vattnet slut?

Går den att gräva djupare?

Du säger att den ligger nära avloppsbrunnen, hur nära?

Läcker avloppsbrunnen?

Vägen, är det mycket trafik?

Finns risk för att ytvatten från vägen kommer ner i brunnen?

Om du är orolig, ta nya prover som du tänkt.

Resonera sedan med någon som kan det här med enskilt vatten om vad som är bäst i ditt fall.

Edgar

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #4 skrivet: 07 jul-07 kl 22:21 »
Vi bor i Västernorrland (om det nu gör ngn skillnad..)
Och vilket är bäst?

Den vi har nu är 2 m djup, och ligger så knäppt till. Inte speciellt långt fr avloppsbrunnen, samt nära vägen. Jag är iofs gravid med skumt luktsinne men tycker nu att det börjat lukta avlopp om dricksvattnet.

Vi flyttade in här i början av maj och brunnen (samt avlopp?) har varit oanvänd de senaste två åren. Vi tog vattenprover i miten av maj som var godkända (anmärkning pga mkt järn).

Funderar på att lämna in nya vattenprover om ngn månad när vi använt avloppet o vattnet mer, men jag kanske är övernojjig?

I vilket fall ska det till en ny brunn så småningom frågan är bara när.

Så har ngn ett hum om vad detta kan kosta?? Orkar inte sitta i telefon med försäljare en hel dag igen .. (som när jag skulle ringa runt o fråga om kostnad för järnreningsfilter..)

Ta nytt prov betr bakterier, det tar 6 - 8 veckor för att etablera den biologiska reningen i en avloppsanläggning. Att tänka på när det gäller sommarboende.

Ta även ett prov på järnhalten.

Jag skulle nog inte rekommendera att sätta sådant filter på grävd brunn.

Jag skulle föreslå att ordna med en vettig avloppsanl i första hand. Kostnad c:a 40-700000:-

Kostnad för ny borra 20-80000:-. Behöver nog inget reningsverk, anlita certifierad borrare, som gjuter foderrör mot berg. Mkt viktigt.

Skulle det vara aktuellt med reningsverk för dricksvattnet, spolvattnet från detta verk får ALDRIG ledas till avloppsanäggningen. Den är inte dimensionerad för det extravattnet. Slarvas ofta med detta pga ren okunskap, så står man där sedan med havererad infiltration. Vidare, är vattnet tveksamt på ny borra, avvakta 1 år, ta sedan nya prov, har varit med om mardrömsfall. Det är inte roligt att stå där med dålig brunn, reningsverk som inte fungerar, samt att behöva ny borra, eller spränga en ny brunn.

Totalkostnad för alltihop 60 - 150000:- Bistra fakta.

Hälsn Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #5 skrivet: 07 jul-07 kl 22:39 »
Ett litet, men viktig tillägg, gör lite undersökningar betr omgivingarna. Skog uppströmms som kanske kommer att avverkas, då kan det vara bra med en skyddande dränering.

Kolla gärna tråden: Suck och stön...

Det är inte roligt att hamna i sådan situation, spec inte om man har en damm som kan rämna också. Jag måste säga att jag var orolig ett bra tag, med tanke på dammen.

Har Ni frågor, maila, så skall jag svara efter bästa förmåga.

Hälsn Leif

Cordula

• Närke
« Svar #6 skrivet: 25 aug-07 kl 19:35 »
Hur menar du med skogen som kanske avverkas? Vi har också skog som kommer att tas ner från Sveaskog, även tidigare gjorde de gallringar mm. Hur påverkar det vattenkvaliteten? Vi har nämligen problem, lade just in ett inlägg.

Vattendoktorn fd

« Svar #7 skrivet: 25 aug-07 kl 23:56 »
Hur menar du med skogen som kanske avverkas? Vi har också skog som kommer att tas ner från Sveaskog, även tidigare gjorde de gallringar mm. Hur påverkar det vattenkvaliteten? Vi har nämligen problem, lade just in ett inlägg.

Om skogen uppströms avverkas, kommer ung 200 lit/24h, (/träd under den gröna tiden) att inte bli upptagen av träden den frostfria delen av åren.

Detta vatten måste ha någonstans att ta vägen, då kanske det hamnar där det absolut inte bör hamna, under din avloppsanläggning. (infiltration-stenkista eller vad man nu vill kalla det för). Det innebär att markens sammansättning under infiltrationen är avgörande för hur mycket vatten som kan transporteras under infiltrationen. Som du kanske har uppfattat, så lera avleder ungefär 10 lit/24h. Sand > än 50 lit/h. Mikroorganismerna arbetar med för aeroba 20X mer än de aneroba.
(aeroba, de som arbetar med syre inblandat, luft.)Därför bör man om man nu tänker att anlägga avloppsanläggning (infiltration lägga denna över markytan. För att vara på den säkra sidan, det är ett arbete som man inte vill göra om, spec på vintern, då dessa problem visar sig börja uppträda. Fråga de som varit med om det, så kanske du förstår varför.

Hälsn Leif.

malines

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 sep-07 kl 00:01 »
Vi gav 40.000 kr för bara själva hålet, 100 m djupt, men bara 9 m till berget. De fick "trycka" det för att få fram vattnet, men nu har vi MASSOR och KANONFINT vatten. Pump och dyl tillkommer, men eftersom bror min är rörkrôkare, kan jag inte svara på vad detta egentligen kostar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 sep-07 kl 08:42 »
Halaj!

Min brunn kostade 37, 000 Kr inkl. Moms att borra.
60 m djup.
10 cm ner till berg.
I priset ingick pump, 50 m slang ner till pumpen, en rostfri vajer att fästa pumpen i, hydropress, motorskydd och hatt till hålet. Kort sagt det man behöver för att få upp vatten.

Angående lukt.
Häller jag upp ett glas vatten känner jag ingen.
Men om jag toktappar vatten i en stor tunna och trycker ner huvet i tunnan medan vattnet rinner så kan jag känna en svag lukt av sumpgas som det kallas.
Så om du känner en lukt så_behöver_det inte betyda att avloppet läcker in i din brunn.
Sumpgas ur brunnar är inget ovanligt och utgör ingen fara. Det är bara en olägenhet.
Det är ju lite jobbigt om det luktar ruttna ägg varje gång man häller upp lite vatten.

//T

Vattendoktorn fd

« Svar #10 skrivet: 09 sep-07 kl 01:09 »
Halaj!

Min brunn kostade 37, 000 Kr inkl. Moms att borra.
60 m djup.
10 cm ner till berg.
I priset ingick pump, 50 m slang ner till pumpen, en rostfri vajer att fästa pumpen i, hydropress, motorskydd och hatt till hålet. Kort sagt det man behöver för att få upp vatten.

Angående lukt.
Häller jag upp ett glas vatten känner jag ingen.
Men om jag toktappar vatten i en stor tunna och trycker ner huvet i tunnan medan vattnet rinner så kan jag känna en svag lukt av sumpgas som det kallas.
Så om du känner en lukt så_behöver_det inte betyda att avloppet läcker in i din brunn.
Sumpgas ur brunnar är inget ovanligt och utgör ingen fara. Det är bara en olägenhet.
Det är ju lite jobbigt om det luktar ruttna ägg varje gång man häller upp lite vatten.

//T

Hej, det var billigt. Beträffande lukten, så är det nog svavelväte, det brukar vara det.

Har du nyligen borrat, kan det försvinna så småningom.

Märker du att det luktar mera om du duschar, och har elberedare, kan detta uppstå om man har fel offeranod i beredaren.

Skulle det ändå bli besvärligt med lukt, kan man lufta det, och samtidigt bli av med ev radon. Vill du (ni) veta mer om sådan lösning. PM:a mig.
Ungefärlig kostnad för sådan åtgärd mindre än 4000:-

Leif  8)

ollerwe

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 09 sep-07 kl 09:07 »
Hej!

Intressant tråd.

Om det inte är för mycket begärt är det någon som kan förklara eller hänvisa mig till en hemsida där det förklaras hur en borrad brun ser ut där nere?

Jag får själv vattnet från en 100 neters djup brunn. Pumpen ligger dock några meter högre upp då elektriken tyckte att längden på kablen/ tjockleken på ledningen skulle överskrida något (?) om man sänkte pumpen hela vägen. Det var före min tid i huset och därför kan jag inte detaljerna.

Först trodde jag att det handlade om att hitta någon underjordisk "flod" eller "sjö" där man sänkte en pump. Men nu förstår jag att det inte är så. Det retar mig att vara så beroende av ett system som jag inte har en aning om hur det funkar. Har pumpen där nere en filter? Finns de en ventil för att vattenspalten inte ska tömmas varje gång pumpen stannar? Kan man borra sig förbi en vattenrikdjup? Min granne har mera vatten på 30 meters djup än jag på 100 meter.

Många frågor.. därför tar jag inte illa upp om ni skickar mig till en bra hemsida (inte hitta någon än) eller litteratur.

Med vänliga hälsningar
Erico

Vattendoktorn fd

« Svar #12 skrivet: 23 sep-07 kl 23:02 »
Hej!

Intressant tråd.

Om det inte är för mycket begärt är det någon som kan förklara eller hänvisa mig till en hemsida där det förklaras hur en borrad brun ser ut där nere?

Jag får själv vattnet från en 100 neters djup brunn. Pumpen ligger dock några meter högre upp då elektriken tyckte att längden på kablen/ tjockleken på ledningen skulle överskrida något (?) om man sänkte pumpen hela vägen. Det var före min tid i huset och därför kan jag inte detaljerna.

Först trodde jag att det handlade om att hitta någon underjordisk "flod" eller "sjö" där man sänkte en pump. Men nu förstår jag att det inte är så. Det retar mig att vara så beroende av ett system som jag inte har en aning om hur det funkar. Har pumpen där nere en filter? Finns de en ventil för att vattenspalten inte ska tömmas varje gång pumpen stannar? Kan man borra sig förbi en vattenrikdjup? Min granne har mera vatten på 30 meters djup än jag på 100 meter.

Många frågor.. därför tar jag inte illa upp om ni skickar mig till en bra hemsida (inte hitta någon än) eller litteratur.

Med vänliga hälsningar
Erico

Hål c:a 100 m, väggar med sprickor, på varierande djup, och tillrinningshastighet, berggrund (sprickbildningen i berget), vattenförande kanaler. Det är väl det mest kortfattat en beskrivning av vad som händer. Vattnet kan vara "relikt" dvs lång ålder.

Vill du veta mera, kolla på "Vattenportalen", och välj vad du vill veta.

Leif 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser