Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  järn till smågrisar  (läst 3814 gånger)

Emily

• Akalla 4H Gård
järn till smågrisar
« skrivet: 31 okt-07 kl 09:20 »
Hej på er!

Har fått lära mig att man kan ge smågrisarna en jordtorva som de kan böka i så de får i sig järn, men en del säger att den skall berikas med järnsulfat. Min fråga är då, var får man tag på det och hur mkt skall det vara? Ska det vara under flera dagar/veckor eller är det en engångsdos?

Tacksam för svar, vi väntar smått till helgen!

Mvh Emily
Genbank på  göingegetter, bohuslän dals svarthöns, gotlands kanin, svensk gulanka,gutefår och snart även värmlandsfår. Säg gärna till om ni har djur till salu av dessa raser då vi behöver "nytt" blod med jämna mellanrum! Tex behöver vi nu lite nya gulankor, genbanksägg går oxå bra :)

Fridolf2

• Gäst
Re:järn till smågrisar
« Svar #1 skrivet: 31 okt-07 kl 12:40 »
På en hyfsat välsorterad bygghandel brukar dom ha, man blandar med vatten och vattnar jordklumpen lite, vet inte om det behöver göras mer än en gång, men du kan ju alltid ge dom bara en jordtorva att greja med även senare, det är bra för dom. Jag har testat nu att bara ge jord för jag glömmer hela tiden att köpa järnsulfat, och det har gått bra det med..

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 18:51 »
Man kan köpa järnpasta på granngården och ge.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 okt-07 kl 19:30 »
Ja, men om det är pasta som ska ges som alternativ till järn så måste den ges inom 24 timmar efter födseln. Järnpellets, däremot, ges som ett komplement till annat järntillskott, och kan ges lite när som helst, när dom börjar nosa runt efter grejer..

christine

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-07 kl 19:38 »
Visste inte att det fanns järnpellets. Vad heter pelletsen du köper? Är det också på granngården? Alltid lär man sig något nytt. ;)

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 31 okt-07 kl 20:51 »
Visste inte att det fanns järnpellets. Vad heter pelletsen du köper? Är det också på granngården? Alltid lär man sig något nytt. ;)

Här kan du få mängdrabatt: http://www.lkab.com/?openform&id=33CE
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 31 okt-07 kl 23:36 »

fårklipparen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 nov-07 kl 17:04 »
beroende på hur gamla dina smågrisar är, men som jag lästa förut här, det stämmer att dom innan 12 timmar behöver järn antingen i munen med järnpasta eller intramuskilärt sedan gärna 1 vecka senare. därefter järnotorv går att köpa hos lantmännen.

smågrisproducent och fårklippare

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 03 nov-07 kl 17:31 »
Jag ger alltid mina kultingar järn (oralt) inom det första dygnet.
Har funkat jättebra för mig.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 nov-07 kl 19:26 »
Christine; Järnpelletsen heter logiskt nog Järn-pellets :) och finns bl.a på granngården, i 10l hinkar..brukar stå bland dom andra fodertillskotten, en vit och grön hink.

Nu börjar det ju låta som om det är panik om smågrisen inte får sitt järn, och riktigt så farligt är det nu inte.. ;) den har järn i kroppen så det räcker en vecka, men om man vill ge pasta i munnen måste det göras så snabbt för att han ska kunna ta upp det via magen. Ger man spruta så kommer det ju ut i blodet ändå, och därför kan man vänta några dagar med den. Den ges ju lämpligen samtidigt som man kastrerar.
Sen har vi fått rådet att inte ge järnsputan rätt in i muskeln, utan bara in under huden, detta för att minska risken för bl.a ledinflammationer. Att ge en spruta till en så liten gris medför ju alltid en viss risk att föra in bakterier med sprutan, och om man då inte går in direkt till blodet så klarar det sig bättre.

christine

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 03 nov-07 kl 19:38 »
Christine; Järnpelletsen heter logiskt nog Järn-pellets :) och finns bl.a på granngården, i 10l hinkar..brukar stå bland dom andra fodertillskotten, en vit och grön hink.

Nu börjar det ju låta som om det är panik om smågrisen inte får sitt järn, och riktigt så farligt är det nu inte.. ;) den har järn i kroppen så det räcker en vecka, men om man vill ge pasta i munnen måste det göras så snabbt för att han ska kunna ta upp det via magen. Ger man spruta så kommer det ju ut i blodet ändå, och därför kan man vänta några dagar med den. Den ges ju lämpligen samtidigt som man kastrerar.
Sen har vi fått rådet att inte ge järnsputan rätt in i muskeln, utan bara in under huden, detta för att minska risken för bl.a ledinflammationer. Att ge en spruta till en så liten gris medför ju alltid en viss risk att föra in bakterier med sprutan, och om man då inte går in direkt till blodet så klarar det sig bättre.

Tack för tipsen.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser