Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lökar på gröna tak  (läst 1675 gånger)

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
Lökar på gröna tak
« skrivet: 01 nov-07 kl 09:50 »
Hej!
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att plantera lökväxter på gröna tak? Gör ett arbete om detta och det är väldigt lite skriven information som jag har hittat. Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med info ;)
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

Tashio

Re:Lökar på gröna tak
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 10:34 »
Lökväxter på gröna tak?

Jag har lagt en himla massa gröna tak men det har mest varit med olika kombinationer med sedum-arter och moss-sedum.

Vad ska man med lökar på taket till?

kolaren

« Svar #2 skrivet: 04 nov-07 kl 11:17 »
Lökväxter på gröna tak?

Jag har lagt en himla massa gröna tak men det har mest varit med olika kombinationer med sedum-arter och moss-sedum.

Vad ska man med lökar på taket till?

Taklök! Stugans stolthet förr, tydligen så vissnade den inte så fort som gräset. Och taket höll visst längre med växter på. Men mer vet jag inte, inte mitt område.

Tashio

« Svar #3 skrivet: 04 nov-07 kl 11:41 »
Aha!  :-[

http://sv.wikipedia.org/wiki/Takl%C3%B6k

taklök = fetbladväxt

De tak jag har lagt har varit med fetknoppväxter (olika sedumarter, vit, gul, kaukasisk, mongolisk). Tanken är väl samma som med fetbladväxterna då för de vissnar inte utan klarar flera månaders torka. Och vackert är det ju!

Kanske finns någon info om det du letar efter på hemsidan till företaget jag jobbade på även om det inte är fetbladväxter utan fetknoppväxter:
http://www.vegtech.se/

Edit: taklök är alltså inte en lökväxt..
« Senast ändrad: 04 nov-07 kl 12:11 av Tashio »

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser