Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat mat och mat  (läst 3723 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Mat mat och mat
« skrivet: 09 jun-08 kl 22:41 »
Vad ger ni för käk till vaktlarna? Tänkte mest på vad för gott som kan finnas hemma, som komplement till köpefodret?

Jag har lagt in gräs och ungarna fyller på med alla skalbaggar de hittar  :)

Riven morot verkade smaka bra, och ris....

Gillar era pasta? Kokt potatis? Annat?
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Mat mat och mat
« Svar #1 skrivet: 11 jun-08 kl 22:15 »
Hallå någon!!??

(ny på vaktlar...)

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jun-08 kl 08:13 »
Vaktlar är inte några duktiga gräsätare, de kräver sådant som mask, insekter fluglarver med andra ord proteinrik animalisk föda.

Kan du inte fixa tillräckligt med detta, så komplettera med kalkon start.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 12 jun-08 kl 15:56 »
Jupp, det är kalkonstart som basföda.... men det var ingen billig säck (och de äter som hästar  ;) ).

Hur anlägger man en mjölmaskodling?

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-08 kl 19:49 »
Hej!

He he ja, vad de äter...  :o

Har hört att de äter alla slags maträster. Mina maträster går mest till hönsen så de är kanske inte så vana vid det men annars går det bra med det mesta har jag hört.

Hur man anlägger en mjölmaskodling finns i en gammal tråd. Jag la några mjölmaskar i vetemjöl/havregryn och glömde bord dem. så matade jag med fiskmat och liiite sallad ibland.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-08 kl 00:00 »
så matade jag med fiskmat och liiite sallad ibland.

Mjölmaskarna eller vaktlarna?

Men var hittar jag mjölmaskar från början? Fiskeaffär? Om jag ska låta mjöl stå och bli gammalt och maskigt så hinner nog denna omgång vaktlar dö innan det är dags för godis  :P

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 13 jun-08 kl 00:10 »
Mjölmask finns i lösvikt i zooaffärer. Eller så kan man köpa via postorder av firmor som säljer levande föda till akvarister och herpetologer.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 13 jun-08 kl 00:15 »
Lösvikt i zooaffär - var det så lätt  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 jun-08 kl 10:22 »
Mjölmask är bra liksom kompostmask, sätt igång och odla så sparar du en slant senare.
Visst kalkon start är svindyrt, men vaktlar kräver mycket, de ska bli vuxna på fem veckor, de ska lägga ett ägg om dan som motsvarar 9% av deras kropsvikt, till skillnad från hönans ca 4%.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 jun-08 kl 22:37 »
Kollade innehållsförteckningen på Kalkonstart - finns inget animaliskt protein i alls  ???

Måste väl finnas något mer lämpligt... Men det finns väl ingen som tillverkar pelleterade maskar, eller?

Fiskfoder? Fiskmjöl? Eller smakar äggen firre sedan?

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 jun-08 kl 06:18 »
Har svårt att tro att kalkon start hos någon tillverkare är ett vegfoder! När galnakosjukan härjade, införde man förbud för köttmjölet, och ersatte med fiskmjöl.  Tror inte en vaktel överlever utan animalisk mat.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #11 skrivet: 16 jun-08 kl 07:17 »
Vaktlar behöver massor av protein och tror det är 27% i kalkonstart. Många hävdar att japanska vaktlar tex inte ruvar själva, men det beror oftast på proteinbrist. Dessa stressade fåglar bränner mängder av energi och för att få upp ett lager, krävs proteiner! Så med rätt kost kan de ruva sin ungar också, då de har att ta av. Insekter, mask, sköldpaddsmat är bra tillägg till kalkonstart. Visst kostar det, men det går att få 5-6 kr st för äggen om man vänder sig till rätt köpare, så visst går det att få lönsamhet i vaktlar!
Torparhulda
Den som har en lever får se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 23 jun-08 kl 11:47 »
Har svårt att tro att kalkon start hos någon tillverkare är ett vegfoder!

Jo, jag har kollat innehållsförteckningen två gånger nu, bara spannmål..... Köpte Edels kalkonstart, kanske lantmännens är bättre?

Kattmat? Torrfodret är ju fullt med spannmål och så 4% kött eller så, ca 30% protein  :P

De små vaktlarna har blivit duktiga på att fånga myror nu iaf. De fattade inte riktigt från början  ;)

Många hävdar att japanska vaktlar tex inte ruvar själva, men det beror oftast på proteinbrist. Dessa stressade fåglar bränner mängder av energi och för att få upp ett lager, krävs proteiner! Så med rätt kost kan de ruva sin ungar också, då de har att ta av. Insekter, mask, sköldpaddsmat är bra tillägg till kalkonstart.

Ah, intressant! Skulle vara kul att få dem att ruva själva  :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 27 jun-08 kl 11:16 »
Köpte en säck kalkonstart från Lantmännen också. Där är det också bara vegetabiliskt protein, men det finns åtminstonde en liten varning om att fodret inte får ges till idisslare eftersom det kan innehålla animalier  ::)

Alore

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jul-08 kl 10:34 »
Kan tipsa om att det är väldigt lätt att odla egna syrsor, och om vaktlarna gillar skalbaggar lär de gilla syrsor också! :) Köp en bunta syrsor i djuraffären (brukar kosta ett par kronor styck), lägg dem i en petbox (som en stor, genomskinlig glassbunke med plastlock med lite galler i för ventilation) tillsammans med tidningspapper. Mata dem med frukt och grönt och se till att de har vatten. Efter ett tag har du massvis med syrsor!

Ett tips är dock att inte tappa hela petboxen full med syrsor på golvet i tvättstugan där all smutstvätt ligger för sortering...  :-X

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 25 jul-08 kl 10:39 »
Haha, jag vet. Det låter "chirrp chirrp" överallt hemma sen. Man kan blunda och drömma sig bort till tropikerna.

Alore

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 jul-08 kl 13:08 »
Haha, jag vet. Det låter "chirrp chirrp" överallt hemma sen. Man kan blunda och drömma sig bort till tropikerna.

Eller typ dö av irritation när man för femte natten i rad lagt in för många syrsor i terrariet och den dumma j-a ödlan inte hittar den.

Det är alltså ett hett tips att sätta sin syrseodling lååångt ifrån sovrummet, eftersom de spelar på natten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser