Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GLAD GRIS! med familj!!!  (läst 6939 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:GLAD GRIS! med familj!!!
« Svar #40 skrivet: 29 okt-07 kl 18:44 »
Herrejösses. Vilka grisar. :o Tur de inte är mina. Jag hade blivit galen. :o

Hoppas det funkar för er nu. Håller tummarna. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 29 okt-07 kl 19:40 »
Men man kan muta alla grisar, oavsett storlek... ;D

Fridolf2

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 30 okt-07 kl 00:05 »
Ja, jösses ;D..det var ena envetna rackare..men det är ju som med människor, det finns ju hopplösa fall...  Jag har i sommar haft ett gäng på 10 st som föddes lite oplanerat ute i hagen. I början var dom ju så små så dom promenerade ju ut och in under tråden som dom ville, vilket inte gjorde så mycket, tyckte man då.. ::) Sen när dom växte så vande dom sig vid att det killade till lite på ryggen när man kröp under tråden..men det var det tydligen värt för att kunna vandra omkring. Resorna blev allt vidlyftigare, till våra hundars glädje, dom kände äntligen att dom hade en viktig uppgift i att hålla reda på detta lilla grisgäng, och valla tillbaka dom in i hagen igen :) Men till slut så började jag ju hitta dom hos grannarna och allt mer tid gick åt att bara lokalisera dom, så nu började tålamodet tryta och mer och mer ström kopplades på men inget hjälpte. Så en dag byggde jag en ny hydda åt dom där både suggorna och småttingarna fick plats, och då minsann :o så stannade dom inne och har inte gått ut sen dess.  Kanske skulle du prova att göra ett jätteenkelt skydd ute i hagen, bara ett par skivor ställda mot varandra, och in med lite halm under så har dom nånstans att krypa in även ute i hagen. Inte säkert att det gör nån skillnad, men prova går ju...

Nypålandet

« Svar #43 skrivet: 02 nov-07 kl 08:13 »
Annars blir det väl till att skaffa ett bastant stängsel bakom eltråden... Det låter ju som det är ett par festliga svin du har!  ;D

giraff

« Svar #44 skrivet: 04 nov-07 kl 15:27 »
Hej igen! Tänkte bara rapportera att grisarna nu håller sig i skinnet. Peppar peppar. El-nät (som eg. är till lamm/får tror jag) visade sig funka bra efter några genomrusningar. Nu bökar de iordning mitt blivande potatisland men trivs även bra inne i sitt hus där de har bäddat med halm/hö och skiter i sitt toahörn. Lite tålamod var visst vad som behövdes, från vår sida  ;)  
Ser nu fram emot våren då vi hoppas kunna flytta ut dem i ett slyområde med hjälp av el-nätet. Det blir nästa prövning det...
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #45 skrivet: 04 nov-07 kl 16:19 »
Kul att höra att grisarna äntligen håller sig på plats. :D

När det börjar att närma sig "utsläppet" så kan du kanske prova att sätta upp eltrådar en bit innanför nätet så att de lär sig eltrådarna.

Förhoppningsvis så slitter du då hålla på med elnätet till den nya hagen.

Leta reda på denna tråd igen då så vi får höra hur det gick! ::)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 04 nov-07 kl 20:16 »

Ser nu fram emot våren då vi hoppas kunna flytta ut dem i ett slyområde med hjälp av el-nätet. Det blir nästa prövning det...

Hur gamla hade du tänkt låta dom bli....?? ;) ;)

giraff

« Svar #47 skrivet: 04 nov-07 kl 20:50 »
Tja, de är inte så himla stora ännu så de överlever i alla fall julbordet. Om de bara håller sig där de ska fram tills dess. Annars riskerar de att bli spädgrisar... Hoppas att tjälen inte går så djupt och så länge i vår  ;D så kanske de kan få böka i ny jord...
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser