Som en ren akut nödlösning vill jag rekomendera följande som steg ett:
Gör energidryck och ge den 37gradig eller jummen
1 liter kokt varmt vatten + 1 matsked strösocker eller sirap (om det finns hemma:+1 matsked dextros) + 1 tesked koksalt + om det finns hemma:
1 KRYDDMÅTT bikarbonat. Ge inte mer än 10-15 ml/ gång om killingen är nyfödd.
nöd föda - steg två: koka havregryn ca 1 dl och rikligt med vatten 4-5 dl i 5-7 min. Sila från havregrynen och blanda i 1-2 matskedar torrmjölk eller kondenserad mjölk alternativt filmjölk eller yougurt.Större mjölkmängd till större killing. Ges med sond, spruta, sked eller nappflaska. Finns inget av detta till hands kan man bryta av en bläckpenna och så få ett rör som man fyller och håller tummen över den avbrutna änden - Du har nu en primitiv pippet.
Finns ingen torrmjölk eller annan mjölk hemma kan man till nöds ta en liten bit morot eller banan och mixa den med havreavkoket.
Är killingen större och den får för lite mjölk kan man ge den en blandning kokt vatten och havregryn blandat med mixad morot, bannan, lite äpple och någon apelsinklyfta. Mina har då gillat det, de få gånger jag behövt ge dem stödmatning.
Lamnäring är klart att föredra framför kalvnäring p g a skilnader i laktoshalt. Dyrast och bäst är LG-produkters EGNA lammnäring.
De har också råmjölksersättning för lamm vilket kan vara direkt livräddande för en liten nyfödd och bortstött killing!!!
Nästbäst har mina getter uppfattat Teknosans svenska lammnäring vara men den går bra om killingen blivit ett par tre veckor.
En lammnäring som Granngården hade tidigare och som gjordes i Holland. Den innehöll mycket för mycket laktos och killingarna fick magont!
MEN som Trollmor sade bäst är ju om killingen kan få mjölken från geten.
Att kolla mjölken från geten går bra även om man inte har ett mastittest hemma ( finns annars på Granngården/Nordpost och på LG-p.)
Se effter så att den är fri från"hinnor", inte är ojämn/flockig eller har märklig färg. ÄR den okey så långt så smaka på den. Smakar den salt eller illa- spott ut och häll ut!!!
Har även varit med om att geten haft så mycket mjölk att spenen inte rymmts i killingarnas små munnar. Då återstår att mjölka ur och tömma juvret 1-2 ggr /dag i början.
Då tar killingarna för sig innan juvret blivit"överfullt".
Det är en gudagåva med en sådan get.
Man får råmjölk att frysa in och ha i reserv till nya småttingar! Fortsätter hon sedan att ge "för mycket" så är inte pannkakor på majsmjöl och getmjölk så illa!