Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av hönshus-frågor  (läst 1523 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Renovering av hönshus-frågor
« skrivet: 13 dec-07 kl 11:37 »
Ska renovera i hönshuet nu i vinter så att det står klart till våren!

Har några frågor:

Kan man kalka målade väggar?
Hur gör man?
Vart köper man kalken?

Om man inte kan kalka målade väggar vad ska man helst måla med?

Ska köpa höns av mindre raser (dvärgar) och tänkte sätta reden ca 80cm upp, är det för högt?
Måste man ha pinne utanför reden? Min granne har det och hon klagar på att dom sover på pinnen och skiter in i redena...

Jag ska ha sittpinnar ovanför redena och använda redenas tak som hylla för gödselbanken. (låda med galler)

Eftersom det är dvärgraser (holländska dvärgar eller stridisar står det mellan nu...)
så kanske det inte gör någon om sittpinnarna sitter högt? Dom kan väll flyga upp en bit va?

Det blev en heldel frågor...  :-[
Kommer säkert på några fler senare  :)

Hoppas någon orkar svara!

Mvh    Ullis

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Prosit

• Södermanland
Re:Renovering av hönshus-frågor
« Svar #1 skrivet: 13 dec-07 kl 20:29 »
Jag kan svara på ett par frågor. Kalken, släkt kalk köper man i bygghandeln. Läskigt att jobba med yr och är farligt att andas in.

Jag skulle hälre måla med blank färg som går lätt att tvätta av.

Jag har inga pinnar utanför redena. Det funkar bra.

Att använda redena som gödselbinge kan funka. Se till att du har en lös skiva över som du kan ta ut och spola av och kanske måla om. Blir snabbt smutsigt.

Tänk på att du lätt ska nå in i redena och hämta äggen. Det är dock bra om de sitter lite mörkt. Det gillar hönsen.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 13 dec-07 kl 21:08 »
Att använda redena som gödselbinge kan funka. Se till att du har en lös skiva över som du kan ta ut och spola av och kanske måla om. Blir snabbt smutsigt.

Vi har ett lager kutterspån ovanpå redernas tak.
Lätt att byta ut och så fastnar det inte lika lätt.
Likadant gör vi i fönstret.
Även om vi inte har några direkta sittpinnar där så vill gärna några av hönsen sitta /stå där.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

johe71

« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 21:27 »
JSe till att du har en lös skiva över som du kan ta ut och spola av och kanske måla om. Blir snabbt smutsigt.

jag har en fast monterad skiva under mina sittpinnar, och den blir som sagt smutsig :) men jag löste det genom att häfta fast ett lager byggplast (Åldersbeständig plast heter den på byggmax) på skivan och det har funkat väldigt bra...
den ursprungliga tanken var att jag skulle byta plasten vid behov, men smutsen fastnar nästan inte alls på plasten och det funkar bra att bara skrapa av skiten med en göselskrapa, skivan sitter i lagom höjd så det bara är att skrapa direkt ner i en skottkärra...

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 13 dec-07 kl 22:18 »
Apropå gödselskrapa: går lika bra med spackelskrapa som man oftast har någon över hemma. Och istället för att köpa skopor till hönsmat och säd: ta en 1,5 liters julmustflaska och skär ur botten och ena sidan till en skopa. Funkar jättebra och kostar 4 kr istället för 45 eller vad en skopa kostar på Högberga.

Bra va? ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 14 dec-07 kl 00:00 »
Som skopor köper jag billiga kastruller på loppisar. då har man dessutom mått, 1 L, 1,5 L osv.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser