Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta sticklingar i vår? Stevia, Pelargonier, annat?  (läst 1818 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Byta sticklingar i vår? Stevia, Pelargonier, annat?
« skrivet: 26 nov-07 kl 15:59 »
Så här när vinter-mörkret ligger tungt och plantorna står på sparlåga känns det fint att drömma om våren. Då allt som växer kommer att sätta fart och bli grönt igen. Och då man kan börja massföröka sina pelargonier och stevia och annat kul.

Så: Har du lust att träffas och byta sticklingar med mig till våren? Och kanske även träffa och byta sticklingar med en massa andra glada alternativa odlare?

Jag har redan pratat med några andra om hur bra det vore att träffas för att byta sticklingar/plantor/utsäde då. Nu känns det som att det vore lämpligt (och trevligt) att börja prata om det på allvar. Snart är det ju dags att börja läsa frökataloger igen!

Jag byter gärna stevia-sticklingar mot gammeldags pelargonier. Gärna doftpelargonier. Jag har redan en liten samling pelargonier, men har inget emot att utöka den lite eller dela med mig av dem. Kanske du har annat kul som du vill byta med?

Kanske har du utsäde till bönor, ringblommor eller andra trevliga växter? Kanske spännande sätt-potatis? Eller något helt annat kul du vill byta bort/till dig?

Kanske du behöver brädor till djupgrävda bäddar?

När tycker du att det kan passa med en träff i södra småland? April? Mars?
Vad vill du byta till dig? Vad har du (kommer du att ha?) att byta med?

Kanske fler sådana här sticklings/plant/utsädes- bytar-träffar borde ordnas även på andra håll?

A.
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 16:05 av (Anders) »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Byta sticklingar i vår? Stevia, Pelargonier, annat?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-07 kl 16:09 »
Jag kommer gärna förstås! ;D Min stevia råkade frysa ihjäl i växthuset nu i höst. Klantigt av mig. Jag kan tänka mig att bidraga med vanliga krukväxter mest. Sen har jag kanske, kanske lite sättpotatisar (bara några stycken kom jag ihåg att rädda) från en gammal sort som gått i arv i familjen. Kanske borde hamna hos nån som inte är så slarvig som jag. Om nån är intresserad, hör av er!

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 30 nov-07 kl 07:40 »
Jag är absolut intresserad av en träff!

Jag är osäker på hur mycket sticklingar av pelargonia jag hinner driva fram, men om jag inte har "grönt" att byta med kanske det går bra att jag betalar en slant i stället? Har ett fåtal (3-4 st) "fula lökar" att lämna bort. De är små, men friska.

Är intresserad av pelargonior, gärna doftande sådana, och stevia. Sättpotatis låter oxå intressant, så jag adopterar gärna några knölar.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 30 nov-07 kl 17:22 »
Jag kan nog också vara intresserad. Om jag kan få till några sticklingar från mina pelargoner. Har flera gammaldags men, inte namn på alla. De står på vintervila nu (bor på verandan på sommaren). Vilken tid brukar man ta sticklingarna, mars?  ??? Sättpotatis kan jag vara intresserad av. Kanske fröer också. Mitt blivande grönsaksland är deprimerande men, mamma har lovat att hjälpa mig nu sen hon blir pensionär. Så det kan kanske bli något av det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skånetösen

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 nov-07 kl 23:53 »
Räkna in även mig!!!!!! Jag drar alltid upp en massa pelargoner på vårvintern men även solroser, chiliplantor, grönkål m m. Byter eller säljer. Skulle vilja komma över bra sättpotatis eller lite snickrade prylar.

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 01 dec-07 kl 10:22 »
Jag är osäker på om jag kommer att ha så mycket att byta med, men det skulle vara  kul att träffas ändå! Finns det ett överskott kan jag tänka mig att köpa sticklingar och sättpotatis jag med.

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 05 dec-07 kl 02:40 »
Jag är gärna med också! Pelargonsticklingar kan jag nog bidra med, även doftpelargon och jag ska fundera över vad det mer kan finnas. Pumpafrön har jag ju förresten, och lite linfrö. Vi kanske kan utöka med ägg också? Jag vill gärna ha lite nya avelsägg till hönsen att ruva fram.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 14:47 »
Räkna in även mig!!!!!! Jag drar alltid upp en massa pelargoner på vårvintern men även solroser, chiliplantor, grönkål m m. Byter eller säljer. Skulle vilja komma över bra sättpotatis eller lite snickrade prylar.

Vad är det för snickrade prylar du vill ha? Jag har rätt gott om uppsågat ohyvlat virke som man kan kapa upp i lite intressanta "byggsatser" som man sedan kan spika ihop och måla när man kommer hem. Lite IKEA-stuk med platta paket alltså. Kanske en hylla att luta mot en vägg för att få lite mera bekväm plats för pelargonier och annat kul man har stående ute under sommaren. Kan det vara något?

Annat?

A.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 15:20 »
Är det någon som vill ha fina dahlia-knölar så kan man få några av mig. Vad ska man kalla färgen... Purpurröd kanske? Ägg finns också som jag gärna byter med.

Jag önskar tomatplantor (för jag är lite lat) eller annat ätbart kanske? Gärna kryddor också.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 16:06 »
Jag vill också ha tomater. Cocktail helst. Några att sätta i en spann och kunna flytta ut i solen, eller ta in på verandan på natten. Och mumsa på när de är solvarma...

A.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 17:49 »
Tomatplantor kan jag nog bidra med några stycken, om odlingsgudarna vill mig väl. Kanske även andra grönsaker och kryddor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser