Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roslagsfår  (läst 5310 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Roslagsfår
« skrivet: 07 jan-08 kl 20:43 »
Hej.Jag är ny på denna sida :)Håller mest till på höns sidan annars.

Vi har bestämt oss för att skaffa får och jag har tittat på lite bilder här.Och hittade Roslagsfåren, så fina.Sånna vill jag ha. :D
Vet nån här vad man kan få tag i dessa och lite fakta om dom vore jag jätteglad ;D
MVH Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Re:Roslagsfår
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 22:02 »
Kolla med Föreningen Svenska Allmogefår http://www.allmogefar.se/ .
Åsenfår, hundar och katter

Henning

« Svar #2 skrivet: 08 jan-08 kl 00:04 »
Hej Mollys och välkommen till fårsidan. Här ger vi varandra nyttiga tips och träter om det vi har olika uppfattning om. Hoppas vi får följa ditt liv med fåren. Vi har lösningen på (nästan) alla problem och brinner av lust att hjälpa nybörjare.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 08 jan-08 kl 10:21 »
är det de där små vita fåren men korta horn?

Korta horn????

det beror ju på åldern...

här är en tvåårig gumse...

nu behåller man ju sällan gumsen i så många år när de gäller allmogefår...
då man vill använda så många olika baggar som möjligt i aveln... så många gumsar blir inte kvar längre än över en säsong..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jan-08 kl 10:30 »
Hej.Jag är ny på denna sida :)Håller mest till på höns sidan annars.

Vi har bestämt oss för att skaffa får och jag har tittat på lite bilder här.Och hittade Roslagsfåren, så fina.Sånna vill jag ha. :D
Vet nån här vad man kan få tag i dessa och lite fakta om dom vore jag jätteglad ;D
MVH Mollys

Vi har precis skaffat Roslagsfår, två små tackor. och små, det är de. Jämfört med de blandrasgute/rya och gute jag hade förut så är det en jätteskillnad i storlek. Roslagsfåren är så oerhört näpna, inte bara till utseendet utan även till sättet. Milda, lugna, tystlåtna och vänliga :-*.

Ullen är den längsta jag sett. Väntar ivrigt på min nya klippmaskin som är på väg med snigelposten. Sedan skall det bli spännande att se hur det är att spinna och tova deras ull.

Troligen är de dräktiga och till våren skall vi skaffa en bagge åt dem ;).

Här är en länk:
http://www.norrdal.se/roslagsfar.htm
« Senast ändrad: 08 jan-08 kl 10:35 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

annan

« Svar #5 skrivet: 08 jan-08 kl 10:36 »
anette- vad är dina roslagsfår för färg?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Martin S

« Svar #6 skrivet: 08 jan-08 kl 10:39 »
Det behövs fler med roslagsfår, så jag är säker på du (mollys) blir bra mottaget i gänget. Du kan försöka kontakta livdjursförmedlaren på www.almogefar.se, och/eller genbanksansvariga för roslagsfår på samma ställe.

Roslagsfåren är i iövrigt inte bara vita (Sirpa).
« Senast ändrad: 08 jan-08 kl 10:40 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 08 jan-08 kl 10:42 »
Kontakta Eva  hon är livdjursförmedlare i Föreningen allmogefåret tel. 0157- 44069
Köp bara roslagsfår med genbanksintyg...

Lycka till... Jag skaffade min första roslagsfår 1994. :D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 08 jan-08 kl 10:54 »
Roslagsfår kan få vilka färger som helst. utom riktigt brun...

endel lamm föds helbruna - röbrun men de bleks när ullen växer ut...
svarta, vita, brokiga... ..
o de som är lite kul är ju att man vet aldrig hur lammen kommer att se ut... två vita föräldrar kan få svarta lamm eller ett vitt o ett svart...

Får är roliga... o intressanta..

Ullen är mycket varierande i kvalitet... endel säger att det inte går att tova den men jag har tovat mig ett par tofflor av roslagsull...

Men som sagt det är nog att lära sig att tex de med mjuk ull kanske skall tovas o de med grövre ull passar bättre att spinna till tex raggsockor...

Nål tova går ju med all ull..
All ull går u att använda till nåt..
  :)

birgit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jan-08 kl 12:43 »
Kan bara instämma med alla positiva utlåtanden om rosorna ;D
Har själv haft mina sedan 2004 och de är klara favoriter. Har haft får sedan -92.
Har en svart ungbagge med genbank, om någon vill ha ??? Har skapliga horn. Supersnäll han också! Annars finns ju föreningens livdjursförmedlare som flera nämnt.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jan-08 kl 14:57 »
anette- vad är dina roslagsfår för färg?
Ett vitt och ett svart.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 08 jan-08 kl 14:59 »
Har en svart ungbagge med genbank, om någon vill ha ??? Har skapliga horn. Supersnäll han också! Annars finns ju föreningens livdjursförmedlare som flera nämnt.
Kanske, får se när genbanksintygen på våra damer kommer. Kanske han skulle passa dem.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-08 kl 08:40 »
Tack så mkt för alla svar :D
Nu ska jag försöka höra av mig till dom ni rekomenderat.
Vi hörs ;D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser