Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återvinna vatten  (läst 1873 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Återvinna vatten
« skrivet: 03 jan-08 kl 19:15 »
Jag har läst en amerikansk sparbok om någonting som "återvinner" vattnet i tvättmaskinen. Om vattnet från sista sköljningen sparas i karet eller vasken eller var det nu tömdes ut så suger den här saken upp vattnet till första sköljningen i nästa tvätt. Vad är det för sak? Kan man köpa det? Eller har någon förslag på hur det kan göras?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

ersam

• -
Re:Återvinna vatten
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 21:33 »
Du kan ju alltid ha två tvättmaskiner bredvid varandra.
När den första pumpar ut sköljvattnet så har du den andra färdigladdad och fyller på sköljvattnet genom tvättmedelsfacket.
Sen kan du ju hålla på så...

Ärligt talat så låter det inte som det smidigaste spartipset - åtminstone här i Sverige med oftast gott om vatten. Skaffa en modern tvättmaskin som går att fylla mycket och kör den full. Dessutom med sänkt temperatur så sparar du nog miljön och vatten.

Rolig idé annars!
ES

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #2 skrivet: 08 jan-08 kl 17:48 »
Jag har läst en amerikansk sparbok om någonting som "återvinner" vattnet i tvättmaskinen. Om vattnet från sista sköljningen sparas i karet eller vasken eller var det nu tömdes ut så suger den här saken upp vattnet till första sköljningen i nästa tvätt. Vad är det för sak? Kan man köpa det? Eller har någon förslag på hur det kan göras?

Vad är det du vill vinna med detta?
Har du egen brunn med dålig tillring?
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

marivio

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jan-08 kl 23:31 »
Jag höll på med det för ett 10-tal år sen. Lät helt enkelt tvättmaskinen pumpa ut sköjvatten i 20-litershinkar. De första hinkarna användes till att spola toaletten med och den sista till att tvätta nästa omgång med.
En tvättmaskin använder ju enorma vattenmängder.
Än så länge är det väl ingen större vits här eftersom vi fortfarande har gott om relativt rent vatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser