hej anders.ja jag förstår d där med alven å jag fattar att d kan vara ett helt jätte jobbigt projekt.ont i ryggen å plånboken med.jag det kan tänkas att jorden e urkalkad på en massa näringsämnen åxså.d blir liksom att göra en helt ny jord sas.men jag tänker att d måste vara bättre att köpa en sådan jord som har legat i träda i många år,för då har eventuella kemikalier åxså försvunnit ur jorden eftersom jag har tänkt att odla eko-alltså giftfritt,å på en gammal jord kan jag ju göra från grunden,d va så jag tänkte,så jag vet hur min jord e uppbyggd.jag kände en trädgårds mästare en gång å han sa när jag berättade att jag kanske tänkte flytta söderut å hyra ett hus på stranden,med bara sand,han sa följande:sand e bättre än någon jord för d växer bättre i sand,d enda jag behöver göra är att sätta brädor runt sanden,som bäddar för att hålla ihop sanden,typ odlingsbäddar å sen plantera mina kärnor å frön,täcka med nåt så d får växa ifred för eventuella angrep från fåglar som vill käka upp mina plantor.å när d börjar växa ta bort skyddet.och naturligtvis vattna när d behövs.ville bara dela med mej nåt som jag vet som tack för alla ni som tipsar mej.tack å ha d gott hälsar bushwomen