Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderautomat (upphängd)  (läst 4238 gånger)

Hassel-Rah

• Hassel-Rah med sina kattkompisar
Foderautomat (upphängd)
« skrivet: 03 jul-08 kl 13:15 »
Hej!

Jag och min fru har nyligen skaffat oss höns. Vi har dock haft problem med att få tag i någon bra ganska stor (typ 8-10 liter) foderautomat där vi tänkte ha fri tillgång på helsäd och lite annat torrfoder (typ värpfoder). Idag ger vi detta i en burk på golvet och det är inte så praktiskt...

Vi har letat i tänkbara affärer (typ lantmännen) men där finns bara foderautomater att ställa på golvet, någon som har tips på var vi kan få tag i en typ 10 liters foderautomat för upphängning???

/Hassel-Rah (jag lånade namnet från vår Kanin)
Ungt par som bor på landet i södra Östergötland med kanin, katter, kindahöns och bin.

Gugge (klehr65)

• -
SV: Foderautomat
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 13:33 »
Kolla hos www.hogbergaab.se Dom har det mesta !

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 13:37 »
bygg en av en 10lit plast spann o häng den från taket.......  om du vet hur fautmat till småfåglar funkar bygg likadant.....skruva dit nåt fat,,platta i botten som är bredare ock ta upp hål så matas fodret ner på plattan efter hand..........

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 00:22 »
Jag köpte en sån här på lantmännen (bilden är från högberga, men den är likadan), det är en genomgående ihålig pinne i som man trär i sprintar, jag skulle nog kunna tänka mig att man skulle kunna hänga upp den i en kedja i taket, tanken var att den skulle hängas så, men det har inte blivit av än... har ju bara haft hönorna i ett år...

Eller tänker du dig vägghängt? Min pappa gjorde egna av någon slags aluminiumprofiler till markiser (han jobbade på ett företag som gjorde/sålde markiser) när han hade hönor, de var väldigt praktiska.

Skål på golvet fungerar dåligt ja... maten åker ut, kommer skit i etc...

(jag försökte, flera gånger, lägga till en bild i det här inlägget på sådan foderautomat som vi har, men det gick inte. Den är iaf likadan som den rödsvarta som finns på högberga, om man kollar i länken ovan)
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 13:25 av Rakadero »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 13:16 »
Hej!

En stillsam undran bara........hur många höns har ni skaffat? Själv tog jag nämligen i, i överkant och har en stor i plåt för fodret och två stora i plast för vattnet... från Högberga som nu  står i vebon ;-)
Jag har ju bara 5 hönor och så här efteråt var dessa inköp lätt skrattretande. Den jag har nu är för 4 kg !!! Det räcker mer än 2 veckor tillsammans med alla skulor som de förstås uppskattar mer.

Hälsningar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Hassel-Rah

• Hassel-Rah med sina kattkompisar
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 16:24 »
Tack för alla tips!

Vi har ännu så länge bara fem höns, med vi ska snart köpa ungefär lika många till och så har vi en höna som ligger och ruvar... Vår tanke är att ha en besättning på ca 20 höns.

Den där röda har vi sett på lantmännen, jag kanske är dum, men jag tyckte inte att den gick att hänga upp på något enkelt sätt (och personalen i affären sa att det inte gick). Men vi får väl ta en funderare på den igen...

Näe, nu ska jag gå ut och ge de kära små liven lite överbliven pasta...

/Hassel-Rah
Ungt par som bor på landet i södra Östergötland med kanin, katter, kindahöns och bin.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 05 jul-08 kl 18:08 »
Bor du i närheten så kan du få överta våra röd-vita vatten automater för en symbolisk penning. Säg fika här och lite hönssnack ;-)
Den i plåt tror maken kan användas till vintermatning av småfåglar. Vi brukar deltaga i SNF:s fågelmatningstävling inom kommunen från 1 dec till 31 mars...Vi vann senaste säsongen :-). Den går till så att man räknar antalet arter på egen tomt tom. 3m från matningsstället. Pris 15 kg solrosfrön och dessa är förstås perfekta att grodda till hönsen. De älskade nämligen  groddning från hampa, viltfågel och solros från de kom hit till oss 080320 när snön låg och det var 14 grader kallt i Påskas..

Trevlig helg önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

17 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser