Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunstiga getter  (läst 4538 gånger)

ManiacDarling

• Västergötland
Brunstiga getter
« skrivet: 03 jan-08 kl 03:27 »
För några dagar sedan när jag skulle släppa ut katten mitt i natten så hörde jag ett halvkvävda plågade getskrik från gethagen. Det liksom isade i märgen och jag blev livrädd och såg blödande och halvdöda getter i min inre syn när jag sprang ut till hagen i panik för att de svävade i livsfara.
När jag kom fram så var allt helt i sin ordning förutom att den ena geten verkade uppenbart missnöjd med livet och bräkte högljutt ut mot horisonten...
Jag upptäckte att jag hade ont i fötterna för jag hade glömt att sätta på mig skorna i paniken och hade sprungit i strumplästen på den frusna grusstigen. Jaha?
Varför detta oväsen mitt i natten då?
Förmodligen var den ena geten väldigt brunstig. Hon fortsatte med sitt missnöjda getskrik i ett par dagar, men nu är hon sitt vanliga jag igen. Det är andra gången som jag hört henne brunsta på det här sättet och hon är snart två år. Det som är lite konstigt är att den andra geten(för de är två stycken) har jag bara hört brunsta på det här sättet en eller två gånger totalt, och hon blir snart tre år. Hur ofta(eller sällan) brunstar de egentligen?
Och brukar det kanske inte märkas så här tydligt varje gång, brunstar de "i smyg" ibland också?
Jag har ju ändå ganska bra koll på mina getter, och vet om de är hungriga, mätta, törstiga, glada, ledsna, busiga, trötta eller keliga. Så det vore konstigt om jag inte kunde märka oftare att de är brunstiga?
Har brunsten något med flockrang att göra? (T.ex som det är med hundar att det bara är alfatik och alfahanen i vargflocken som får lov att reproducerar sig)

Och en fråga till: Jag planerar att betäcka någon av getterna så att de får killa för första gången, vad behöver man tänka på för förstföderskor? Vilken tid är bäst för parning? Några speciella risker med havandet o födseln? Särskilda krav på foder/tillskott?
Hur länge går de dräktiga?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Brunstiga getter
« Svar #1 skrivet: 03 jan-08 kl 22:35 »
Dom brunstar om och om igen med ca: 21 dagar emellan från runt augusi ända fram till Febuari. Med reservation för individuella variatioiner så klart. Hon blir väl bara olika längtig mellan gångerna  ;D

Ta hem en bock bums innan det är för sent. Dom ska ju hinna "bekanta" sig lite först. Beroende på sort, storlek och individuell förbränning ska dom ha tillstott under dräktigheten. Smyg in det för att hamna någonstans runt 1-1,5 kilo sista veckorna för en lite större get. Hur mkt. en dvärg behöver, vet andra bättre. Så länge hon diar, behöver hon få behålla sitt kraftfoder. Typ 5 månader går dom dräktiga.....eller uhm....153 dagar? Minns inte exakt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 jan-08 kl 00:55 »
Mina födde efter 148 dagar, plus/minus 5 dagar, det blir mellan 143 och 153 dagar.  Det var ett fåtal födslar som ”använde” alla fem dagarna i endera riktningen.  Jag föreslår att Du lugnar Dig lite med bocken, ty det kan bli knepigt att hålla isär de där brunstfiorna och en snygging med stark doft och personlighet hela våren och sommaren.  Bästa betäckningstiden brukar vara i oktober, om Du vill ha killingarna lagom stora tills betet börjar bli fint.

Om getterna är tre respektive fyra år när de föder kan en komplikation vara att bäckenet är sammanväxt, så Du bör vara noga med att fostret inte blir överdimensionerat, och att mamman inte är alltför fet, ty i båda fallen kan det bli svårt att komma ut.

De brukar inte behöva så väldigt lång tid för att bekanta sig.  Somliga dock för att upptäcka vad man kan HA en sån där stor bråkig kluns till.

Och tänk på, att om Du är så god vän med de getter Du har, så blir det etter värre med de söta killingarna!  Som växer upp till stora getter och bockar, som vill göra killingar, som ...  :D  Problemet med getter är att ”dom blir så personliga, dom uschla kräken, så man kan inte göra av me dom!”

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jan-08 kl 02:51 »
Tack för era svar!

Trollmor - hur vet man om fostret kommer bli överdimensionerat? Beror det på hur mammans hull är, och vad de matas med?
Den ena geten är ju lite väl rund av sig och har mycket lätt att ta sig i hull, frågan är om hon är fet, är inte riktigt säker på hur man bedömmer det på getter. På hästar gäller regeln att man ska känna reveben tydligt men inte kunna se dem med blotta ögat, och att om de har feta nackar, halsar och överlinjer med "valkar" , ja, då är dom feta. Den runda geten kan man känna revbenen ganska tydligt på och även ryggraden, bogblad och höftknölar, men hon ser ut lika rund som en tunna och magen är välfyllig ::)
Den andra geten ser lite mera "sund" ut i kroppen, håller sig mer i trim genom att skutta omkring och är mera kräsen på mat. Det är hon som är ett år yngre så henne är jag inte lika orolig för. Vet inte riktigt hur jag ska banta den runda geten. De får inget kraftfoder, bara magert ängshö på fri tillgång +mineraler.

Är tre-fyra år gammalt för en get att få sina första killingar?
Jag var snarare rädd att betäcka dom för tidigt, eftersom jag tänkte att de behövde vara fullväxta själva innan de blir dräktiga.

Så brunstig som den ena geten var förra veckan, så tror jag inte hon hade behövt någon mer utförlig presentation av en tilltänkt bock faktiskt. Hon var desperat stackarn!  ;D Men skämt åsido, det har faktiskt hänt att den andra geten har försökt flörta med mig under brunst, men det är klart att det inte är så lätt att förstå det där när man aldrig gjort det förut....  :)

Kan man inte skicka iväg dom hem till bocken på smekmånad då? Så gör man ju med hästarna(stona), skickar dom till hingstationer för betäckning...  :)

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-08 kl 02:55 »
En grej till undrar jag: Varför blir bäckenet sammanväxt, och... vad betyder det egentligen? Är det normalt?

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jan-08 kl 19:51 »
Exakt hur stort fostret blir är svårt att veta i förväg.  Jag tror att det är mest ärftligt, men beror även på näringstillgången.  Ibland kan en navelsträng bli klämd, och då kommer inte lika mycket näring fram.  Fostret växer mest i slutet av dräktigheten.  Om man tror att det kan bli problem, kan man minska fodret då, i rimlig grad förstås.  Om Du hade varit med mig vid slakt, och sett de fetknoppar jag sett, skulle också Du rysa vid tanken på ett foster som försöker komma fram igenom allt det där inne i en benring.  För all del, jag har sett magra stackare också. :(

Att bäckenet växer ihop är normalt.  Alla benfogar blir hårdare ju äldre vi blir.  Visst har även getter foglossning inför förlossningen, men för äldre förstföderskor får man hoppas att benringen kan ge efter tillräckligt för att fostret ska kunna passera.

Det låter som perfekt foder åt getter, men den lata damen kanske skulle behöva lite promenader?  För Du har ju kollat klövarna?

Hullet på får och getter brukar man kolla över ”kotlettmuskeln” bredvid ryggradsutskotten.  Linjen mellan utskotten i mitten och dem på sidan respektive där revbenen kommer fram under den längsgående muskeln bör på get vara ungefär en rät linje.  På får aningen bullig.  Om Din äldre dam är mycket bullig över kotlettmuskeln är det troligt att hon släpar omkring på ett alltför stort ”sparkapital” av lagrad energi (fett).  På magen brukar man bara kunna bedöma om hon är hungrig eller mätt just för stunden.

Min första get var fyra när hon födde, och hon hade jobbigt, men det gick vägen.  Hennes dotter var fem och födde utan synliga problem.  Det är så mycket mer än åldern som spelar in, och ”när det gäller det biologiska, då kan man inte veta någonting riktigt säkert”, som en gammal erfaren veterinär sa.  Och Du har alldeles rätt i att de bör vara vuxna innan de föder.

Så Du betäckte inte den stackarn när hon bad Dig?  Så besviken hon måste ha varit!  ;D  Jag ska sent glömma när 80-kilosbocken ansåg mig tillräckligt vacker när jag skulle byta vattenhink åt dem.  Han tjongade fram ena framklöven och smällde av den nya glasögonbågen för mig. :P

Visst kan Du skicka iväg henne/dem till en bock, men getter är så billiga, så det lönar sig oftast att köpa en ung bock från en bra besättning och, om Du inte vill ha kvar honom, äta upp honom efter uträttat arbete.  Då kan Du utnyttja avelsarbetet som är gjort på någon stor getgård, utan att getfarmaren behöver vara rädd för att få in någon smitta i sin besättning.  Tänk på att de ”stora” ofta dödar nyfödda bockkillingar, de har inte råd att föda upp dem.  Folk på det här forumet behåller dem för det mesta över sommaren.

Jag rekommenderar att Du passar betäckningen noga, så att Du får ett exakt datum att räkna ifrån, ty det är jobbigt att gå upp natt efter natt och titta till getter som ligger lugnt och idisslar eller sover. :P

(Oj, nu har jag skrivit för mycket igen.  Kommer Gruff att ha synpunkter?)

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-08 kl 21:36 »
Ok, problemet är väl att om jag skaffar mig en bock till sommaren/hösten så har jag ingen möjlighet att hålla honom separerade från getterna och alltså blir det lite svårt att hålla koll på när de går o blir dräktiga, särskilt om de ska hålla på och smyga med brunsten bakom ryggen på mig . :P :)

Hur länge diar killingarna på mamman? Har för mig att det är nått på två-tre månader?

Och, hur smakar egentligen bock-kött? Är det inte stor skillnad på bock-köttet och get-köttet? Ska man slakta bocken så tidigt som möjligt så att det blir godare kött? ..Typ, när man ser att getterna har blivit på tjocken eller ska man vänta tills killingarna ploppar ut? Brukar inte bockfarsor vara trevliga pappor åt sina killingar? Eller är det lugnare om man har tagit bort bocken när killingarna kommer? (många frågor nu... :)

Är det förresten nån som har koll på hur kullighet nedärvs? Jag skulle gärna vilja ha fler kulliga getter. Den runda geten "Bäbis" är kullig, och hennes pappa var också kullig men inte hennes mamma. Bäbis har en tvillingsyster, men hon fick horn.

Ja, promenader....  :) Nu på vintern är de inte alls lika pigga på att följa med mig ut i skogen. Jag får ropa och tjata på dom, men det längsta de kommer är till brevlådan(200 meter), sen vill de gå hem igen  :P
Men ibland händer det att de får rediga stölle-ryck och jagar varandra runt huset varv efter varv och efter en stund brukar den runda geten hyperventilera och flåsar precis som en hund med tungar ut ur munnen
  ;D

dvärggeten

« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 10:42 »
Hej!
Att betäcka en kullig bock med en kullig get är tyvärr inget att rekomendera då risken är stor att killingen blir tvåkönad allstå en avelsdefekt som man bör undvika!Detta lärde jag mig av en dam som har många år inom getavelsarbetet.Hoppas på det bästa och lycka till med dina getter!
Kram

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 07 jan-08 kl 02:07 »
Även om de går i samma hage brukar det synas en del tecken:  När bocken har betäckt, brukar han oftast ”vakta sina spermier”, dvs han håller sig alldeles intill geten i ett dygn eller kanske två.  Högbrunsten varar oftast bara cirka fyra timmar, under vilken själva parningen brukar ske.

Om man inte enkom vänjer av killingarna, brukar de dia omkring fyra månader.  När de kan välja gott bete minskar mjölkkonsumtionen markant, samtidigt som samma bete ökar getens produktion.  Därför måste man för det mesta mjölka dagligen i juli och augusti, för juverhälsans skull.

Getkött och bockkött smakar som rådjur ungefär.  Om man är noga vid slakten, så att köttet inte kommer i kontakt med pälsen, så är det en delikatess.  Ett äldre djur har grovtrådigare kött som kräver längre tillagningstid.  Smaken lär ska skilja mellan individer.  Någon skillnad på smaken mellan getkött och bockkött har jag aldrig märkt, men bockarna har mycket mera muskler på halsen.  Dessa lämpar sig fint för malning.

Den traditionella ekonomin var att låta killingar, kalvar och lamm beta (i skogen) på sommaren, och slakta dem innan de började äta mödosamt inbärgat hö.  Då får man också glädjen att se dem skutta och ha roligt under sommaren, vilket enligt min mening gör köttet MYCKET godare! :D

Den bock som har betäckt får Du väl behandla som Du tycker att det fungerar i flocken.  Jag tror inte det blir någon skillnad i smaken på hans kött om han får leva lite till, så fort blir det inte grovtrådigt!  Alla mina bockar har varit snälla mot alla killingar, egna såväl som andras.  Däremot vårdar de dem inte.  (”Fy så äckligt!!  Fruntimmersgöra!!!”)  Bocken tar också ofta mycket allvarligt på sitt jobb som säkerhetsvakt, och kan ligga innanför dörren när Du kommer, eller fara omkring och se viktig ut.  Rävar och grannens hundar riskerar att få ”hjälp ut”.

Horn eller ej nedärvs helt enligt Mendels lagar.  Anlaget för horn är resessivt, det för kullighet är dominant.  Om en individ alltså har två lika anlag, så får den individen den egenskapen.  Om han/hon har fått ett anlag av vardera, så ser den likadan ut som om det vore två av det dominanta anlaget.  Bäbis har alltså ett anlag av vardera sorten, och om bocken är likadan, så blir den statistiska sannolikheten 25% att killingen får horn.  Om bocken har två anlag för kullighet blir den generationens killingar samliga kulliga, men hornanlaget kan följa med i många generationer utan att synas, och ”poppa upp” långt efteråt.

Anlaget för kullighet lär ska vara ”kopplat” till anlaget för tvekönthet, men om detta har jag inte följt med senare tids forskning.  Jag hade en killing på 1970-talet som inte stämde med den teori som fanns då.  Hos Svensk lantras är andelen tvekönta omkring en eller två procent, och de tvekönta (”hermafroditerna”) kan leva sin sommar precis som bockkillingarna.  De är infertila, och anser själva att de är bockar, medan bockarna anser att de är getter, så de kan bli lite väl mycket uppvaktade, annars far de inte värre illa än en bockkilling som inte får betäcka.

Promenader:  Har Du provat med godis i en hink?

Om Bäbis flåsar med öppen mun efter en omgång skutta-runt-huset, kanske hon inte är i form för en förlossning?  Hur har hon det med lungfunktionen?  Har Du kollat om hon kan ha Lilla Lungmasken (Muelleris Capilaris, tror jag den heter)?  Eller är hon verkligen SÅ fet?  Kan Du visa en bild, kanske?

Konstigt att de vill vända vid postlådan.  Kan det finnas lukt av rovdjur, eller är de inte hemma på trakten?

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-08 kl 20:18 »
hmmm.. lilla lungmasken? jag har avmaskat henne med axilur i samband med att hon flyttade hit från sitt uppfödningsställe. Vet inte om axilur tar lilla lungmasken?
Kanske borde ta träckprov o kolla lite närmre?

Har försökt fånga henne på bild i dagarna, men snön lyste lika vit som hennes päls så det blev liksom inga konturer... Men jag ska försöka ta kort nån annan dag inomhus istället.
En bild från förra hösten(2006) hittade jag, och hon ser i princip ut så nu också.

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 12 jan-08 kl 20:22 »
Anledningen till att de inte vill lämna gården tror jag är att de har blivit rädda för något djur i skogen. Eftersom de går på lösdrift så har de koll på skogen runtomkring och ibland är de lite extra vaksamma och nervösa för något som rör sig ute i buskar och snår, det kan vara allt från rådjur till räv.
Både räven och rådjuren spinger ju omkring här och är nästan tama och eftersom getterna är extremt hundrädda så blir de såklart väldigt nervösa av rävens närvaro. Räven å sin sida skiter högaktningsfullt i dom emedan han har fullt upp med sin sorkjakt på åkern här ute. :)
Jag tror helt enkelt att de har blivit mer vuxna och förståndiga :) När de var små killingar så fattade de inte bättre än att hela världen var på deras sida och det fanns inget att vara rädd för i skogen. Nu vet dom väl lite mer kanske.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #11 skrivet: 15 jan-08 kl 21:37 »
Hej allihop!
Gick genom alla meddelanden men fick ingen tag på hur man kan se att en get ar dräktig.
Kan någon berätta mig om det?  
Under sommarn hade vi en get och en bock tillsammans. I september märkte vi (nybörjare med geten) för den första gången att geten (4år) var brunstiga. Och samtidigt började bocken (1,5 år) lukta mycket mer.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #12 skrivet: 16 jan-08 kl 19:22 »
Det säkraste tecknet tycker jag är att man tittar på om getens juver börjar att växa.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #13 skrivet: 16 jan-08 kl 20:22 »
Från hur månge månader börjar juver växa då?
Bocken är borta sedan andra veckan av oktober, så det kan vara 3:e eller 4:e månaden nu.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #14 skrivet: 16 jan-08 kl 21:44 »
Det är lite olika från get till get när juverna börjar komma. Men oftast kan man känna rätt tidigt att det finns "lite mer" juver än innan. Lättast är det att känna på en get som inte fått killingar innan. Annars ser du det med blotta ögat så småningom.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Brunstiga getter
« Svar #15 skrivet: 10 feb-08 kl 19:28 »
Juverna växer inte. Så lilla bocken luktade som en stor getabock men hade kanske inte lagom erfarenhet ;D

Hur säger man egentligen på Svenska när ett djur är täckt men inte dräcktiga? ???

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #16 skrivet: 10 feb-08 kl 20:21 »
Nu hänger jag inte riktigt med.......... :-[

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #17 skrivet: 10 feb-08 kl 20:32 »
 :-\ du mener om täcka o. vara dräcktiga.......

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 10 feb-08 kl 22:52 »
Menar du när dom är betäcka men blivit "skendräktiga"?

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #19 skrivet: 11 feb-08 kl 10:22 »
Just, det är vad jag menar :D

(måste träna skriva Svenska liten mer)  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser