Hej.
Tycker att detta låter knepigt på flera sätt. Med så lite information om hur det ser ut i verkligheten, skulle jag inte tro att NÅGON skulle kunna komma med bra råd. Jag tror att en omändring som detta är svår att göra och få till bra och torra uthus.
Min första fråga är förstås om uthuset är byggt på detta underliga viset av någon särskild anledning. Det verar ju minst sagt udda. Men det kanske finns en vettig förklaring?
Den andra frågan är förstås, HUR torrt och bra hade ni tänkt er att det skulle bli? Vad ska ni använda uthuset till, när det är renoverat?
Det tredje jag undrar över är om berget sluttar MOT huset, eller från huset? Det får ju en väldigt stor effekt på hur mycket vatten som verkligen ska ledas bort.
För helt klart, vad som annars är möjligt, så man vill ju få bort så mycket vatten från huset, redan INNAN det når huset, väggen eller grunden. Finns det bra sätt att leda bort vattenmängderna, tex de som kommer vid stora regn?
Du pratar om att använda Platonmattor. Men är det så bra, om inget annat görs? De är i princip inte avsedda att leda bort rinnande vatten, för så mycket kan de inte svälja. Platonmattor är i princip tänkta att ta emot vattenånga, som kan kondenseras till fukt på fel ställe, tex i en vägg.
När du beskriver detta, så kan jag inte annat än att tro att berget finns även UNDER uthuset? Alltså att det är berg både under och vid väggen?
Rent spontant och som gissning, skulle jag INTE tro att det hjälper att gjuta ett betonggolv direkt mot berget. Betongen kommer att bli genomfuktig ändå, och ni får fuktproblem.
Det borde egentligen ligga en ordentlig dränering med rör och singelbädd i grunden, speciellt om ni verkligen har fuktproblem.
Ni pratar om att ni inte vill flytta huset, men kan ni HÖJA det? Alltså i princip lägga på en ordentlig singelbädd med riktiga dräneringsrör i, och höja så att ni slipper bergväggen som en del av huset. Alltså minst 40 cm singel.
Ovanpå singlet kan ni lägga en gjuten platta. Om ni ska ha riktigt, riktigt torrt, som bostadsrum, kan ni sedan lägga inomhusplaton, som i sin tur ventileras,
Men om nu berget står så högt att ni inte kan få bort bergväggen som en boningsvägg? Täcker berget HELA väggen, eller bara en del av väggen? Alltså, bergväggen måste ju först ordnas som jag skrev ovan, att allt vatten som rinner/forsar mot väggen måste bort först åt något annat håll.
När det är gjort kan man ju fråga sig, är bergväggen tät? Troligen inte, så det kommer fortfarande både fukt och framför allt kyla från bergväggen.
Det kanske inte gör något som sagt, beroende på vad ni ska göra där? Men om det gör det, kan ni inte överväga en lösning där ni inte flyttar huset i sig, men reser nya stående stolpar (som jag gissar att det är, och gör en nisch in på väggen, så att det luftar ordentligt mot bergväggen, och den fukt som kommer, rinner ner i singelbädden?
Alternativt, flyttar hela väggen, men låter huset stå kvar i övrigt? Vad jag pekar mot är att huset skulle se ut lite som om det hade en smalare bas, men sen sträckte sig utåt ovanför bergväggen till sin ursprungliga bredd. Möjligt, men knepigt byggnadstekniskt i ett existerande hus.
Ett annat sätt att göra detta, som jag sett på många lador och liknande, är förstås att höja huset rejät. Då talar vi om ett par, tre meter, genom att lägga uthuset i sutteräng, dvs marknivån går direkt in i ladan på ena sidan, och sedan är det stolpar/pelare som är på nersidan, som kan användas som tex vagnslider eller liknande.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
För att summera, det är ingen lätt sak ni tänker er att åstadkomma. Är det säkert att ni inte kan flytta uthuset istället?
Och ta inte mitt inlägg som några sanningar, för det är det inte, utan bara som ideer och löst flum, för vidare tankar och seriös undersökning.
Mikael Perman.