Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket skötsel?  (läst 2150 gånger)

Lusa

• Gäst
hur mycket skötsel?
« skrivet: 14 aug-05 kl 17:10 »
vill ha får seare och en sak jag undrar över är vilken ras som är lämplig. Ullen kommer jag inte göra något med.
Hur ofta ska man raka av ullen på fåren? man måste väl göra det även om det inte är sådan ullras och man itne ska ta vara på ullen? dem blir ju toviga och smutsiga..  
När slaktar man lammen? och hur många bör dem vara i sin flock? Hur mycket kött blir från ett lamm?
Vad är det för regler vad gäller regn/vindskydd? Räcker bete med skydd av skog eller behöver dem ett byggt skydd?

Krusmynta

Re:hur mycket skötsel?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-05 kl 16:54 »
Gutefår brukar "fälla" sin ull själv, men många klipper sina oxå. Vad gäller andra raser är det nog lite olika, de flesta klipper sina 1-2 ggr. per år, vår och höst.

Lammen föds normalt på våren och slaktas till hösten.

Ja, vad är en lagom fårflock? Det beror på många olika faktorer, bete, ligghall ell liknande på vintern, vad man mäktar med att sköta osv. Men de är ju utpräglade flockdjur, så man kanske ska ha en 3,4,5, 6 stycken...
åtminstone.

Läs mer om regler etc. på www.djurskyddsmyndigheten.se

Ett tips är att kolla runt på gamla trådar här, och även på de olika föreningarnas hemsidor.
Lycka till!

Lusa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 aug-05 kl 00:04 »
tack för svaret! jag läser runt och forskar på :)

En fråga till; Vad är ett "livdjur"? med menas med det?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 21 aug-05 kl 09:17 »
Livdjur är dom djuren man ska ha kvar, levande alltså :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser