Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan getter dricka havsvatten?  (läst 6157 gånger)

geting

Kan getter dricka havsvatten?
« skrivet: 23 apr-07 kl 13:06 »
Hej,
Det finns ju får som går på öar i skärgården och som klarar sig bra på att bara dricka saltvatten. Finns det någon som VET om getter också klarar detta, eller måste de försörjas med sötvatten? Någon som bor havsnära kanske och har getter som surplar havsvatten?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Kan getter dricka havsvatten?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-07 kl 03:21 »
Om Du avser västerhavets vatten så får Du inte bara tänka på getternas behov utan också på Djurskyddsmyndigheten dito.
Då får Du räkna med att se till att getterna alltid har tillgång till rent färskvatten!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Isolde

Re:Kan getter dricka havsvatten?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-08 kl 11:20 »
Jag personligen tror ju inte att nån levande varelse kan klara sig på endast saltvatten. och dessutom säger ju lagen att alla djur ska ha tillgång till rent och fräscht vatten varje dag.
Nyexaminerad 18årig djurskötare med 12års "erfarenhet" av kor och getter, nybliven kattägare:)

Peace

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Kan getter dricka havsvatten?
« Svar #3 skrivet: 01 feb-08 kl 18:11 »
Levande varelser finns det många som endast kan klara sig på saltvatten, och dör om de får sötvatten. Ex.vis musslor, krabba, hummer, olika fiskar etc.

Det har förekommit att man anmält folk härute i Bohuslän för att de haft får på öar utan sötvatten. Anmälningarna har lagts ner, eftersom fåren har hela havet att dricka ur, som en veterinär uttryckte saken.

Hur det är med getter vet jag inte, de har ju tidigare inte varit så vanliga djur i denna landsändan.

Edgar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 00:01 »
alla levande varelser UTOM människor kan dricka slat vatten...

Ja dina getter kan dricka salt vatten...

de gär alla får kor getter älgar, rådjur osv..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kajsakaj

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-08 kl 17:50 »
Någon som bor havsnära kanske och har getter som surplar havsvatten?

Japp, här drack dom havsvatten hela sommaren utan problem. Vi har dock sk. bräckt vatten men lite salt är det ju ändå....
 Jag var mest orolig över "giftalgerna" men de slapp vi denna gång!

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser