Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvinnobuske!!  (läst 2393 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Kvinnobuske!!
« skrivet: 14 maj-08 kl 20:06 »
Kvinns, mans.. help me..

Behöver nåt vintergrönt , såklart snabbväxande som jag skall sätta ve trappen som fyller upp den fula sidan där.. tips?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

hustran

SV: Kvinnobuske!!
« Svar #1 skrivet: 15 maj-08 kl 10:39 »
Jag gillar inte "barrträd" kanske finns nåt annat vintergrönt? Varför inte bygga ut trappan som en "brygga", då får du plats med mera krukor för din odling. Du kan ju göra ngr. steg nedåt, så har du en härlig "ljugarbänk också. :)

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 20:02 »
Kvinns, mans.. help me..

Behöver nåt vintergrönt , såklart snabbväxande som jag skall sätta ve trappen som fyller upp den fula sidan där.. tips?

Med risk för att låta pretto  ;) : växter som står nära träfasader förstör husväggen. Om jag vore som dig skulle jag istället för att dölja fasaden,  måla om den. Det mår huset bäst av. Växter gör bara att huset blir i sämre skick, tyvärr! När du väl målat så kan du plantera i krukor och ställa i trappen om du vill mötas av växter, din entré ser ut att ha massor med potential!! Men gör huset, och i längden dig själv, en tjänst och måla om det istället för att blunda  ;)

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 18 maj-08 kl 20:12 »
Det är väl utsidan på trappan han menar?

Gör en upphöjd bädd av torvblandad jord, avgränsad med t ex pallkragar, och sätt en lågvuxen sort av rhododendron där.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 09:18 »
En enbuske! Inte så snabbväxande kanske men fin och användbar. Eller varför inte vindruvor eller vinbär? Men då är de å andra sidan inte vintergröna.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 10:22 »
Järnek kanske?! Den sägs skydda mot spöken och det kan ju inte vara fel.  :) Att den är städsegrön gör att den piggar upp även vintertid.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lotus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 21 maj-08 kl 15:37 »
Det är väl utsidan på trappan han menar?

Gör en upphöjd bädd av torvblandad jord, avgränsad med t ex pallkragar, och sätt en lågvuxen sort av rhododendron där.

JA! Det är den sidan han menar! Trodde det var den högra sidan (där husfasaden se ut att behöva omsorg)!.

Jag håller med Skräplund; Rhododendron! De kan vara lite tjuriga på läge och jord (gillar skuggiga/vandrande sol) men om de inte står i söderläge så kan man fixa för dem fint genom att gräva upp och köpa Rhododendronjord. Finns en massa tips på upphöjda bäddar för Rhododendron om man googlar. De finns i olika storlekar och färger och har alla jättefina blommor. På vintern har man de fina bladverken att njuta av! Man kan ju även blanda flera olika (och även plantera tillsammans med azaleor) och få fram fina effekter av färger (då de finns i allt från rött-gult till vitt, rosa och lila). Här har vi ett exempel på en Wardii:

Annars finns det miljarder rossorter att välja bland! Det finns buskrosor, klätterrosor eller mindre/lägre rabattrosor. Vissa sorter remonterar och blommar hela sommaren medan andra blommar vid ett tillfälle. Min personligafavorit just nu (det kommer hela tiden nya ;-) är Louise Odier. En underbar buskros med dubbla cerise/rosa blommor som blommar hela sommaren.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 21 maj-08 kl 20:48 »
Kunde ej hålla mig.. finns dock plats för en buske bakom ormisarna.. och sedan vart det amerikanska blåbär längst fram..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Lotus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 21 maj-08 kl 22:16 »
Kunde ej hålla mig.. finns dock plats för en buske bakom ormisarna.. och sedan vart det amerikanska blåbär längst fram..  ;D

JA snyggt!
Hade ormbunkar som förslag i huvudet men de for bort när jag infogade bilderna! Snyggt!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser