Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kala nackar. Varför?  (läst 2205 gånger)

lunkan

• Gäst
Kala nackar. Varför?
« skrivet: 03 mar-05 kl 23:08 »
Jag har 6 hönor som har kala nackar och en del även runt ögonen. Är det så att de plockar av varandra? Eller är det något  annat det beror på?  De verkar ej bråka med varandra, iallafall inte när vi är i närheten. (och vi har ingen tupp som plockar!)Ruggade gjorde de innan jul. I övrigt så är de fina i fjädrarna.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kala nackar. Varför?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-05 kl 14:16 »
Har du kollat så de inte har huvudlöss?
= små vita klumpar på huvudfjädrarna ner mot fästet (=lusbon)och små löss som rör sig på huden. Detta syns bara om du tar hönan, rör om med fingret på huden mellan fjädrarna och tittar nära.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 mar-05 kl 21:15 »
Troligen är det huvudlöss. Jag har en enda gång sett de där odjuren (små svarta, livliga krabater som faktiskt syns för blotta ögat) och det var på en påfågel. Inga roliga parasiter! De livnär sig enbart på huvudet på fågeln och kan angripa även vanliga höns. Nu vågar man väl knappt antyda hur man kan få bort skiten, men det går. ;)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

lunkan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 mar-05 kl 20:44 »
Tack för tipset. Ska kolla upp det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser