Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre fruktträd - plantskola  (läst 5115 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Äldre fruktträd - plantskola
« skrivet: 14 feb-08 kl 08:57 »
Finns det någon som känner till om det finns någon plantskola som specialicerat sig på att sälja lite äldre fruktträd?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Byracka

• -
SV: Äldre fruktträd - plantskola
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 17:39 »
Det är bara att säga till om de på din vanliga plantskola. Om dom är servicevilliga så ordnar dom det, men det blir förmodligen inte billigt.
 Jag har för mig att Rångedala hade äldre träd i sin katalog.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-08 kl 17:42 »
Det är bara att säga till om de på din vanliga plantskola. Om dom är servicevilliga så ordnar dom det, men det blir förmodligen inte billigt.
 Jag har för mig att Rångedala hade äldre träd i sin katalog.

Jag har ingen koll vad fruktträd kostar och i vilken ålder de brukar säljas. Vad brukar de kosta i vanliga fall?

:)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 14 feb-08 kl 17:50 »
250-500 kr lite beroende på ålder, kvalite, sort och grundstam.
Familjeträd och äldre träd är dyrare.

Såg nu på Rångedala att vanligt plommon kostade 349:- och 6-årigt 1775:-

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 17:56 »
250-500 kr lite beroende på ålder, kvalite, sort och grundstam.
Familjeträd och äldre träd är dyrare.

Såg nu på Rångedala att vanligt plommon kostade 349:- och 6-årigt 1775:-

OK. Mycket pengar blir det, men jag vill inte vänta alltför många år innan det blir frukt. Stugan blir ju liten och inte alltför dyr, så jag kan kanske satsa på stora träd. Ska kolla i en plantskola nära mig, vad det kostar med större träd.

Tack för dina svar.

Åter nr 1/13

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 14 feb-08 kl 20:24 »
Du tänker helt rätt, själv gjorde jag det inte, vilket jag idag ångrar.
Det första du skall göra när du köpt din tomt är att plantera några fruktträd och bärbuskar.
Välj sorter med tidig bördighet. Om du inte riktigt vet hur du skall planera tomten kan du plantera dessa första träd så nära tomtgränsen som möjligt för att undvika att dom för hastigt hamnar i vägen för utvecklingen.
Är det så att du redan på sensommaren eller hösten vet säkert att du skall flytta kan du köpa plantorna redan på hösten, låta dom stå krukade över vintern och plantera till våren.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-08 kl 20:36 »
Du tänker helt rätt, själv gjorde jag det inte, vilket jag idag ångrar.
Det första du skall göra när du köpt din tomt är att plantera några fruktträd och bärbuskar.
Välj sorter med tidig bördighet. Om du inte riktigt vet hur du skall planera tomten kan du plantera dessa första träd så nära tomtgränsen som möjligt för att undvika att dom för hastigt hamnar i vägen för utvecklingen.
Är det så att du redan på sensommaren eller hösten vet säkert att du skall flytta kan du köpa plantorna redan på hösten, låta dom stå krukade över vintern och plantera till våren.

Jag läste i en bok om detta. Satsa på några dyra/äldre och resten billiga/yngre just för att man inte ska behöva vänta så länge.

Tack för dina tips.

Åter nr 1/13

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 14 feb-08 kl 20:45 »
Det var inte riktigt samma sak jag menade,  tidig bördighet innebär att trädet börjar ge frukt tidigare en ett sent bördigt träd. Det lönar sig alltid att ta reda på när det börjar bära frukt och som första träd välja dom som ger snabbast. Eftersom alla träden är samma åldersgrupp blir prisskillnaden inte så stor.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-08 kl 20:57 »
Nu är jag med och förstår. Kan inget om detta, men jag lär mig. Kan man bara plantera dem på våren?

Jag hoppas verkligen att jag hittar det rätta stället i år, så jag kommer igång.

Åter nr 1/13

Byracka

• -
« Svar #9 skrivet: 14 feb-08 kl 21:42 »
Barrotade plantor skall man plantera vår eller höst, krukodlat kan man i princip plantera när som helst.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 14 feb-08 kl 22:04 »
Ja se där. Teoretiskt skulle jag då kunna ha träd växandes redan i år om jag hittar markplätten. Kul!

Måste man ha två av varje sort, för polleneringen? Äpple, päron, körsbär, plommon?

Åter nr 1/13

Pianja

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 feb-08 kl 22:08 »
Det är olika beroende på sort inom samma fruktslag. Vissa körsbär till exempel klarar pollineringen själva, andra vill ha sällskap av vissa sorter och andra av andra. Beroende på blomningstid, tror jag. Men allt sånt vet de på plantskolan. :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-08 kl 22:13 »
Ja det ante mig att det var lite olika. Det blir till att vara förberedd med frågor när det är dax att börja shoppa. Tack Pianja.  :)

Åter nr 1/13

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 feb-08 kl 22:19 »
Det finns massa skolor som säljer gammeldags lr genbanksträd. har inte exakta namn på rak arm just nu men Jönköping, Fjärås och på Munkagårdsgymnasiet i Falkenberg kan du hitta gamla sroter. På Julita museum i Katrineholm finns också. Där kan köpa mkt små träd för 200 kr.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 14 feb-08 kl 22:25 »
Tack Lollo, men det kanske blir fel växtzon... eller är de gamla sorterna tåligar? Jag siktar in mig just nu på Ångermanland och norröver. Men man vet aldrig vart jag hamnar. Det är visst ont om mark i norr - i min prisklass, har jag märkt.

Åter nr 1/13

Byracka

• -
« Svar #15 skrivet: 14 feb-08 kl 22:34 »
Här får du en pollineringstabell och ett par plantskolor den ena ligger tyvärr i finland men titta kan man alltid.

http://www.funboplantskola.se/meny/tradgardsinfo/tradgardsinfo.htm

http://www.norells.nu/

http://www.blomqvistplantskola.com/index.php?link=2

Och en zonkarta så att du ungefärligen ser vad din odlingszon är.

http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/zonkarta.htm
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 22:36 av Byracka »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 14 feb-08 kl 22:43 »
Va bra!

Kollade snabbt och nog kan det bli zon 6. La dina länkar i mina favoriter och ska studera dem. Tack!

Åter nr 1/13

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 feb-08 kl 22:52 »
Oki, de jag nämnde har samlat träd från närliggande områden, men har annat också. Julita har en hel del norrländska träd. På tiden det begav sig imorterades de från Ryssland. Jag har ett sånt superhärdigt som heter Slags Petersburg. Det fick stå kvar i sin lilla plastkruka helt utan pyssel en eller två vintrar och klarade sig utmärkt. Nu har det bott ett år i jorden, får se till våren om det lever.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 14 feb-08 kl 22:59 »
Ja, jag får nog sikta in mig på norrländska träd om saker och ting går som jag vill.

Som jag förstått så verkar många sorter komma från Ryssland.

Jag noterar Julita.

Åter nr 1/13

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #19 skrivet: 22 feb-08 kl 14:29 »
Jag skulle vilja ha tag på Åkerö, vilka goda smakrika äpplen! Hade det förut och saknar det, det bar i och för sig bara frukt vartannat år men då i sådan mängd att vi inte kunde göra av med allt. Perfekt för mos och pajer *slickar mig om munnen och snålvattnet rinner*  ;D

Den enda nackdelen är att det tar rätt lång tid innan det bär frukt ... :(
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser