Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mesta möjliga näring med minsta möjliga arbete?  (läst 1263 gånger)

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
Mesta möjliga näring med minsta möjliga arbete?
« skrivet: 22 feb-08 kl 14:18 »
Tänkte komma igång med lite odling och början till självhushåll till våren och då undrar jag vilka typer av grödor som egentligen är värda att lägga ner energi på? Vill ju få i mig de näringsämnen jag behöver och göra mage och smaklökar glada men är inte den som älskar att ligga på alla fyra i grönsakslandet.  :P

Dessutom ska dessa grödor helst kunna lagras på ett vettigt sätt, har jordkällare men litet skafferi. (Det som måste ätas direkt från landet kan man ju ha lite av.)
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Mesta möjliga näring med minsta möjliga arbete?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-08 kl 16:48 »
Oj, det var många krav! Potatis och rotfrukter ger mycket näring och mättnad och är hyfsat lättodlat. Men morötterna ska gallras och potatisen kupas, förstås. Massor att välja på: morötter, kålrötter, palsternackor, majrovor, rödbetor, olika sorter och färger.

Jordärtskockor. Plantera dem närsomhelst och skörda till hösten eller när tjälen släpper på våren. Växer (bokstavligt talat) som ogräs.

Ärter - protein och andra nyttigheter. Mycket lättodlat utöver att de behöva nåt att klänga på. Odla olika sorter för färsk-ätning och vinterförvaring (torkning). Samma sak med bönor, men de måste ha hyfsat varmt när du sår dem. Bondbönor är mycket lätt: så, rensa lite ogräs, plocka och njut! Torka resten till vintern. Blomsterbönor är både vackra och lättodlade.

Kål - massor med nyttigheter men knepigare att odla. Bör försås och måste passas mot diverse ohyra.

Pumpor och vintersquash - mycket mat och lättodlat utöver att de bör försås. Men när de väl står på plats ute i landet växer de som ogräs. Vill ha mycket gödsel och kompost. Kan vinterförvaras i vanlig rumstemperatur om det behövs. Vi har våra i svalt skafferi, det går oxå bra.

Lök förstås. Peta ned några sättlökar och se dem växa, that's it! En del ogränsrensning förstås. Men en del hel (inte all!) rensning slipper man om man täckodlar. Vitlök pillar du ned på hösten och skördar på sensommaren året därpå.

Gröna blad (sallad, spenat, asiater) kan var lättodlat om du sår dem vid rätt tillfälle och inte har för många sniglar i trädgården. Mycket nyttigheter i dem.

Glöm inte alla bärbuskar: vinbär, krusbär, amerikanska blåbär mm. Vitaminer i massor och ytterst lättskött. Går att torka till vintern om du inte vill göra en massa sylt. Sätt några kryddplantor att piffa upp maten med oxå och köp en chiliplanta eller två att ha i köksfönstret. Sen är du nästan hemma vad gäller matförsörjningen.  :)

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #2 skrivet: 22 feb-08 kl 17:32 »
Tack för tipsen  :)

Det finns så mycket man odla, men det svåra som nybliven torpare är att veta vad man ska börja med utan att ta sig vatten över huvudet  :-\  Har sett det förr, att man börjar med stor entusiasm och sedan blir det bara pannkaka av alltihop för att man inte har ork eller tid för att ro det i hamn. Är ensam och har ingen som hjälper till eller kommer med glada tillrop.  Vill göra det lite enkelt för mig till att börja med så att det blir hanterbart. Men vem vet jag kanske upptäcker att jag har gröna fingrar och tycker att det är riktigt roligt bara jag kommer igång  ;D
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

ameli_h

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-08 kl 18:39 »
Bär och liknande går alldeles utmärkt att frysa in som de är också... Ev strö över lite strösocker innan de åker in i frysen.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 feb-08 kl 15:41 »
Precis som redan sagts: Potatis, lök och morötter!!! Går fint att lagra i jordkällare. Men så mycket bättre direkt från landet!

Men missa inte njutningen och glädjen över tidiga morötter, knubbiga små rädisor, runda majrovor, mjäll nypotatis och fräscha örter.

Jag tycker att du i första hand skall odla så att du är självförsörjande över sommar och höst. Och så att du kan bjuda! Det finns inte mycket angenämare än att dra upp, skölja av och tillaga direkt. Persilja, dill, gräslök, purjolök, ärtor, sallad, ruccola, rädisor, smultron tillsammans med tidig potatis, lök och morötter ger basen till en härlig meny hela sommaren och hösten igenom.

Om du sedan har lust och ork kan du dessutom odla och ta vara på sen potatis, bönor, vintermorötter och annat. Kål och purjolök har jag fortfarande kvar lite ute i mitt land. Mild vinter. Men passa på och njut, och bjud, av det goda under sommaren och hösten, så kanske du får både lust och ork att rensa ogräs och att utöka dina odlingar till nästa år. Eller bjud kompisar på sommarlunch och låt dom rensa lite ogräs en halvtimma medan potatisen skalas och kokas.

Vinterpotatis, torkade bönor, vitkål och morötter är löjligt billigt att köpa. Men det går inte att köpa nypotatis så god som den du kan odla själv!

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser