Precis som redan sagts: Potatis, lök och morötter!!! Går fint att lagra i jordkällare. Men så mycket bättre direkt från landet!
Men missa inte njutningen och glädjen över tidiga morötter, knubbiga små rädisor, runda majrovor, mjäll nypotatis och fräscha örter.
Jag tycker att du i första hand skall odla så att du är självförsörjande över sommar och höst. Och så att du kan bjuda! Det finns inte mycket angenämare än att dra upp, skölja av och tillaga direkt. Persilja, dill, gräslök, purjolök, ärtor, sallad, ruccola, rädisor, smultron tillsammans med tidig potatis, lök och morötter ger basen till en härlig meny hela sommaren och hösten igenom.
Om du sedan har lust och ork kan du dessutom odla och ta vara på sen potatis, bönor, vintermorötter och annat. Kål och purjolök har jag fortfarande kvar lite ute i mitt land. Mild vinter. Men passa på och njut, och bjud, av det goda under sommaren och hösten, så kanske du får både lust och ork att rensa ogräs och att utöka dina odlingar till nästa år. Eller bjud kompisar på sommarlunch och låt dom rensa lite ogräs en halvtimma medan potatisen skalas och kokas.
Vinterpotatis, torkade bönor, vitkål och morötter är löjligt billigt att köpa. Men det går inte att köpa nypotatis så god som den du kan odla själv!
A.