Tack för ett bra svar! Kan jag nypa av en gren från ett äppleträd och stoppa den i vatten, eller kanske direkt i jord? Kan jag på detta sätt få ett äppleträd?
Ja, det kan du. Du får prova dig fram till vilket som funkar bäst. Direkt i jord med en plastpåse om tror jag mest på. Doppa gärna rotänden i vatten du har mixat ner lite sälg i. Det fungerar (kanske) som rotningsmedel. Men räkna inte med att alla grenar rotar sig...
Tänk på att de flesta köpta äppelträd består av två sorter: En sort som bär bra frukt och en sort som ger ett bra och härdigt rotsystem. Så om du tar en gren uppe i trädet och försöker rota den, så kan du vara helt fel ute! Då får du förmodligen ett helt kasst träd.
Men om du vill göra ett mycket stort antal äppelträd kan det vara ett bra sätt att snabbt få många grundstammar som du sedan kan ympa in grenar från rikbärande träd på. Men du skall då se till att ta grenar från vattskott och rotskott nere på trädet, under förädlingspunkten. Och det är inte alltid att det finns något där... Men exempelvis ett allvarligt viltskadat äppelträd skjuter ofta nya skott även längst ner, från grundstammen.
Sedan, efter ett par år, kan du ta kvistar uppe i ett rikbärande träd och ympa in dem på den nya grundstammarna du har drivit fram. Då får även du ett fusk-träd: Bra rot och bra krona, men från olika sorter.
Du kan också chansa och sätta några hundra frön och driva upp dem tills de bär frukt. En del av dem dör på grund av frost, andra på grund av sjukdom. En del ger grova fina stammar med bra rotsystem, andra mycket frukt. En del kanske har både bra med frukt och rotsystem. Kanske du efter ett par decennier kan hitta några nya bra och friska grundstammar och du kan kanske även hitta en helt ny rikbärande och god äppelsort? Det är inte många som har det tålamodet... Men det är så många av våra vanliga äppelsorter har kommit till. Ta gärna frön från något gammalt vild-apelträd i närheten. Gärna nära lite villor med "ädlare" äppelsorter. Då har du bra chans till en fin gen-blandning.
Idag används ibland lite mer avancerade metoder för att förädla äpplen:
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatradgard/pdf02/Tr02-05.pdfA.