Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tokosel,hur ofta?  (läst 1879 gånger)

hustran

Tokosel,hur ofta?
« skrivet: 16 mar-08 kl 00:38 »
När man skall ge tokosel så står det på hinken," 1 giva 6veck. o 2veck. innan lamning. Om man har en utdragning lamning , hur gör man då? Själv har jag blandat ca. 1 fjärdedel i mineralfodret och ger ca. 4 ggr. Kan det vara fel? Våra tackor får inget kraftfoder så jag har inte mycket val. Det kan väl inte häller bli åt pepparn om jag måste ge 1 ggn. extra? lamningen kan ju dra ut på tiden många veckor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tokosel,hur ofta?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-08 kl 13:50 »
Jag ger 6 och 2 veckor innan beräknat lamningsdatum så det blir ju ett genomsnittligt datum. Jag räknar med slutet på april och ger Tokosel efter det. Sen antar jag att lamningen infaller ett par veckor innan 0ch efter det datumet. Har också sett att ett par tackor löpt om och kommer att lamma senare men, alla får Tokosel samtidigt. För att alla ska få rätt dos så häller jag i en tokoseldos i en spruta (utan nål) häller på lite vatten skakar och ger varje tacka sin dos direkt i munnen. Alternativet hade varit att blanda i kraftfodret men, risken är att de inte får i sig det de ska då. Mineralfodret hade inte funkat här då alla äter olika mycket av det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Tokosel
« Svar #2 skrivet: 16 mar-08 kl 19:44 »
Jag gör som "javill" dvs ger varje tacka sin dos så att man vet att alla fått det dom ska ha.
Det gör inget om dom lammar en vecka "före" uttänkt  lammningsdag
Lammar dom inte på uttänkt dag ge tackan en dos till. Effekten av Selenet sitter i upp till 14 dagar om du ger Tokoselpulver.

Sen ger jag en knivsudd Tokosel till varje lamm när det är fött också.
Då det är för deras skull man pillar med selenet. :)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 10:47 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

SV: Tokosel,hur ofta?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 00:14 »
Tack för svaren. Förut så fanns nåt flytande som hette E-sselen tror jag. det var enkelt att ge med avmaskningssprutan och dosera. Lätt också att ge lammen en dos med pipett. Jag är lite lat och det verkar rätt "pilligt" att blanda en spruta/ tacka. Smart att ge lammen en dos tokosel i munnen, antar att mängden inte är så noga. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

55 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser