Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som tappat päls  (läst 2947 gånger)

Marianne

Får som tappat päls
« skrivet: 06 mar-08 kl 09:34 »
Jag har 5 får på  4 ha äng/skog. De går in och ut som de vill i lagårn där de serveras vatten och hö samt mineraler.   Nu har 2 får tappat päls på ryggen. Det är inga sår men rosa hud syns. Vad kan det vara, vad gör jag?  ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Får som tappat päls
« Svar #1 skrivet: 06 mar-08 kl 09:59 »
Proteinbrist eller ohyra är ju närmast till att misstänka.

Se över utfodringen och behandla mot löss.

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 06 mar-08 kl 10:06 »
Fäller dom inte bara?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 mar-08 kl 10:20 »
Bara Gutefår fäller naturligt och det brukar ju infalla i Juni....

Mvh Rosa

tillägg:
Under juni fäller de flesta gutefår sin ull som en naturlig process.
ur Gutefårhandboken
« Senast ändrad: 06 mar-08 kl 11:08 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

birgit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 mar-08 kl 10:41 »
Vad gäller gutefår, kan de fälla vid andra tidpunkter också. Ungdjur kan fälla vid installning på vintern t.ex. Mycket har att göra med väder, när de lammade sist eller senaste klippning. Eftersom det är en tidig vår kan sådant förskjutas. Har själv tacklamm som börjar släppa ull. Finullsfår fäller själva också i samband med lamning. Där hjälper inte att ge extra mineraler o vitaminer.
Enligt gimskogen fäller ju även roslagsfår om man inte klipper dom. Finns säkert fler raser också.

Man bör inte avlusa om man inte vet att det är löss. Kolla med förstoringsglas eller liknande först. Lusmedel är gift som ska användas sparsamt.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 06 mar-08 kl 10:48 »
Men Finullsfår med många foster tappar väl ull pga Proteinbrist?
Så då är det väl klart att vitaminer och mineraler inte hjälper... Bättre grovfoder, kraftigt vårbete eller kraftfoder behövs...
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 06 mar-08 kl 10:59 »
Har själv tacklamm som börjar släppa ull. Finullsfår fäller själva också i samband med lamning. Där hjälper inte att ge extra mineraler o vitaminer. 

Du menar att även om Finullsfåren får tillräckligt med protein och mineral/vitaminer så börjar de tappa ull?
Det har jag aldrig hört om förut.

De som hade Finullsfår då jag hade det. hade minsan inte några tackor som tappade ull i samband men lammning (utom på juvret då)

Mvh Rosa

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 mar-08 kl 11:17 »
Vad gäller gutefår, kan de fälla vid andra tidpunkter också. Ungdjur kan fälla vid installning på vintern t.ex. Mycket har att göra med väder, när de lammade sist eller senaste klippning. Eftersom det är en tidig vår kan sådant förskjutas. Har själv tacklamm som börjar släppa ull. Finullsfår fäller själva också i samband med lamning. Där hjälper inte att ge extra mineraler o vitaminer.
Enligt gimskogen fäller ju även roslagsfår om man inte klipper dom. Finns säkert fler raser också.

Man bör inte avlusa om man inte vet att det är löss. Kolla med förstoringsglas eller liknande först. Lusmedel är gift som ska användas sparsamt.

Om man stallar in djuren fäller de säkert men som mina som går ut och in som de vill hela året. Då fäller de bara EN gång i Juni.
Ang lusmedlet så ger vi Flusa flera grr/år, ja jag vet att det inte är lusmedel men medlet tar ju mkt mer än fästingar. Knotten gillar inte fåren under behandlingen vilket ger fåren en bättre livskvalitet...och att det håller löss borta samtidigt är ju jättebra :)

birgit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 mar-08 kl 07:23 »
Först, varför försöker Rosa alltid få till att jag skulle missköta djuren??? Har hållit finullsfår i över tolv år, från traditionellt till ekologiskt, extensivt. Med bara positiva effekter efter omställningen. Har diskuterat håravfall med massor av finullsägare. Fast kul är ju Rosa att du helt plötsligt upptäckt att "det var bättre förr"!
Att använda kemikalier, bara för att det är smidigt tycker jag går stick i stäv med god djurhållning. Dessutom står på inledningssidan för alternat.nu att inriktning på ekologi är en av grundtankarna. Det är inte bara du och dina får som ska befolka planeten >:( Har man dessutom så mycket problem med löss och annat smått kanske man ska se över hur man håller sina djur? Du kanske rent av är djurplågare?

På dessa fårsidor har jag mött mer intresse av kemikalieanvändande än om jag går på min lokala fåravelsförenings diskussionsmöten. För att inte tala om fördomsfullhet och översitteri.
Varför är man då medlem här ??? ??? ??? Jag gick med för att jag trodde att folk här var miljömedvetna 8)
Men detta inlägg kommer vara mitt sista på dessa sidor :-X Hoppas NI är nöjda nu Rosa med flera!!!! Nu får ni tracka andra istället.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 07 mar-08 kl 07:37 »
 Tråkigt om diskussioner bara ska få föras om de är "PK" och "miljömedvetna"...
Och om man förespråkar att ge protein till högdräktiga Finullstackortackor så är det inte miljömedvetet?
Att ge ex ett bättre grovfoder är väl inte att förespråka kemikalieanvändning?
Det är bra att läsa inläggen innan man bestämmer sig för vad som står i dem... Så behöver man inte bli så arg...
Självklart är det tråkigt om någon skulle lämna Forumet för att den känner sig trackad :'(
   Men man måste väl också tänka på att om man går ut stenhårt med sina egna (ibland ganska kontroversiella) åsikter så får man räkna med mothugg.... Det är inte lätt att "frälsa" världen...
                                         Mvh
                                     Charlotte

« Senast ändrad: 07 mar-08 kl 09:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser